107
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

در بغداد، ۱ تربیت اندیشمندانی همچون محمدبن‌ خلیل سكاک بغدادی و یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان - مولی آل یقطین مقیم بغداد - بوده است.۲ همچنین شخصیت‌های حدیث‌گرایی مانند محمدبن ‌ابی‌عمیر بغدادی نزد محدثان مهاجر كوفی همچون عبدالرحمان‌‌‌بن ‌حجاج شاگردی كرده‌اند.۳

اصحاب امامیه افزون بر مباحث علمی و پرورش شاگردان، مهم‌ترین امور اجتماعی طایفه امامیه را نیز در بغداد پیگیری نموده، در آنجا برای رفع مشكلات جامعه امامی و چالش‌های عقیدتی پیش‌ رو چاره‌جویی و تصمیم‌گیری می‌كردند و حتیٰ پیرامون موضوعی اساسی‌ چون جانشینی امام هشتم علیه السلام، در بغداد به بحث و مذاكره می‌نشستند. ۴ در حالی كه پیش از این - حدود سال‌های ۱۰۰ق تا ۱۷۰ق - بیشتر فعالیت‌های علمی و اجتماعی و حتیٰ سیاسی شیعیان، در كوفه پیگیری می‌شد.

شكل‌گیری كانون حدیثی امامیه در بغداد (عصر حضور)

چنان كه اشاره شد با انتقال محدثان کوفی به بغداد - هم زمان با تأسیس بغداد - با تلاش‌های علمی آنان و نیز فعالیت‌های اصحاب بغدادی تبار، ۵ كانون حدیثی بغداد پی‌ریزی شد و هسته اولیه آن شكل گرفت. فعالیت این کانون حدیثی در

1.. هشام ‌بن حکم در اواخر عمرش - در دهه‌های پایانی سدۀ دوم هجری - در بغداد فعالیت‌های علمی خویش را دنبال می‌كرد. (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۳۰-۵۳۵).

2.. نجاشی، رجال، ص۳۲۸؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۱۸.

3.. نجاشی، رجال، ص۱۲، ۲۳۷؛ خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۰، ص۳۴۶.

4.. پس از شهادت امام رضا علیه السلام در سال ۲۰۲ق بسیاری از اصحاب مهم ائمه علیهم السلام مانند صفوان‌‌بن ‌یحییٰ، یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان و ریان‌‌بن‌ الصلت قمی در منزل عبدالرحمان‌‌بن ‌حجاج در محلۀ بركه زلزل (از محلات بغداد) برای آگاهی و گفت‌‌وگو در خصوص جانشینی آن حضرت، گرد هم آمدند. (مسعودی، اثبات الوصیة، ص۲۲۰؛ طبری، دلائل الامامة، ص۳۸۸).

5.. در این خصوص می‌توان به افرادی مانند یحییٰ‌‌بن‌حجاج كرخی، ابوالیسع كرخی بغدادی و قاسم‌‌بن ‌عروه بغدادی اشاره كرد. (نجاشی، رجال، ص۲۹۳، ۳۱۴، ۴۴۵).


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
106

كوفی وزیر مهدی، هادی و هارون عباسی، ۱ عیسی‌‌بن ‌روضه حاجب منصور، ۲ محمدبن ‌اسماعیل‌‌بن‌ بزیع و احمدبن‌ حمزة‌‌بن ‌بزیع از وزرای عباسیان۳ از این دسته‌اند. چندان عجیب نمی‌نماید كه بعضی از این اصحاب، حتیٰ به دستور مستقیم خلیفه عباسی از كوفه عازم بغداد شدند.۴

دلیل دیگر مهاجرت، تمایل جدی به دانش‌‌افزایی و علم پراكنی در میان امامیه است. گروهی از اصحاب به دلیل مركزیت یافتن علمی بغداد و اجتماع اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان در آنجا با انگیزه فعالیت‌های علمی به بغداد عزیمت كردند. در این باره باید به طور عمده به جریان كلامی امامیه اشاره كرد. هشام‌‌بن ‌حكم به عنوان شخصیت ممتاز این جریان، با راه‌‌اندازی مجالس مناظره و دبیری آنها حتیٰ در حضور كارگزاران عباسی، ۵ به روشنی ما را با دغدغه‌‌های علمی در جامعه امامیه آن روز در بغداد آشنا می‌كند. البته ظاهراً به دلیل جاذبه‌های اقتصادی بغداد برخی اصحاب برای تجارت بدان شهر عزیمت كرده‌ بودند.۶

با حضور اصحاب سرشناس ائمه علیهم السلام در بغداد و برپایی جلسات علمی توسط آنان، این شهر به یكی از پایگاه‌های مهم فكری و اجتماعی امامیه مبدل گردید. برای نمونه، حاصل مجالس علمی هشام‌‌بن ‌حكم - متكلم نامور امامی -

1.. برقی، رجال، ص۲۶.

2.. نجاشی، رجال، ۲۹۴.

3.. همان، ص۳۳۱.

4.. جعفربن ‌مازن كاهلی كوفی (م.۲۶۴ق) از محدثان امامیه را مأمون عباسی به بغداد فراخواند. ظاهراً در آنجا اجازۀ فعالیت علمی به وی داده شد. شیعیانی چون حمیدبن زیاد نینوایی از او حدیث آموختند (ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۱۲۱). دانسته نیست که مقصود مأمون از این اقدام چه بوده است. بعید نیست كه وی به قصد تضعیف اهل حدیث از راه تقویت محدثان گروه‌های اسلامی دیگر دست به این اقدام زده باشد.

5.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص۲۲۳؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۵۹.

6.. برای نمونه: افرادی مانند عبدالرحمان‌‌بن‌ حجاج و محمدبن ‌ابی عمیر از اصحاب ساكن بغداد به بیاع السابری مشهور بودند. (شیخ طوسی، رجال، ۲۳۶، ۲۹۹) ظاهراً این دو در آن شهر به خرید و فروش نوعی البسه به نام سابری یا شاپوری اشتغال داشته‌اند.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9504
صفحه از 478
پرینت  ارسال به