105
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

شاید همین هجرت‌ها سرانجام به افول مدرسه كوفه انجامید. به هر روی در این مهاجرت، تقریباً اغلب جریان‌های فكری كوفه از جمله دو جریان عمده كلامی و حدیثی حضور داشتند. هشام‌‌بن‌ حكم، سردسته متكلمان مهاجر كوفی به بغداد است كه ظاهراً شاگردان كلامی وی نظیر علی‌‌بن ‌اسماعیل میثمی۱ و ابوالحسن علی‌‌بن ‌منصور كوفی۲ نیز همراه وی به آن شهر كوچیدند. همچنین جریان حدیثی كوفه نیز با مهاجرت محدثان برجسته‌ای چون عبدالرحمان‌‌بن‌ حجاج و ظریف‌‌بن‌ ناصح كوفی - كه به تعبیر دارقطنی «شیخ من الكوفیین من شیوخ الشیعه» بود -۳ به بغداد انتقال یافت.۴

دلایل مختلفی را می‌توان برای مهاجرت اصحاب كوفی به بغداد بر شمرد. پیش‌‌تر خاطر نشان کردیم که برخی اصحاب به دلیل اشتغال در دستگاه خلافت، ناگزیر رهسپار بغداد شدند. با نگاهی در منابع رجال‌شناسی به خوبی در می‌یابیم كه شمار قابل توجهی از یاران امام صادق علیه السلام و امام كاظم علیه السلام در شهر جدید ‌التأسیس بغداد، به مناصب مهمی در دستگاه خلافت نوپای عباسی دست پیدا كرده بودند. قاسم‌‌بن ‌عروه وزیر منصور عباسی، ۵ علی‌‌بن ‌ابی‌نصر كوفی وزیر مهدی عباسی، ۶ عبداللّه‌‌بن‌ سنان كوفی خازن منصور، مهدی، هادی و هارون عباسی، ۷ فضل‌‌بن ‌سلیمان بغدادی كاتب منصور و مهدی عباسی، ۸ حسن‌‌بن ‌راشد

1.. بر اساس برخی گزارش‌‌ها علی‌‌بن ‌اسماعیل‌‌بن ‌شعیب‌‌بن ‌میثم تمار كوفی قبل از آنكه در بصره ساكن شود(نجاشی، رجال، ص۲۵۱) مدتی را در بغداد و در زندان هارون عباسی گذرانده است. (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۳۸).

2.. نجاشی، رجال، ص۲۵۰.

3.. دارقطنی، المؤتلف و المختلف، ج۳، ص۱۴۸۳.

4.. نجاشی، رجال، ص۲۰۹، ۲۳۷.

5.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۷۰.

6.. شیخ طوسی، رجال، ص۲۶۶.

7.. نجاشی، رجال، ص۲۱۴.

8.. همان، ص۳۰۶.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
104

بود، اما پس از چندی از دیدگاه اعتزالی دست برداشته، به امامیه پیوست.۱باید یاد آور شد که ابن‌فسانجس رابطه خوبی با فلسفه‌گرایان نداشته و آثاری را در نقد افکار آنان تألیف کرده است. ۲ اگر محمدبن ‌اسحاق معروف به ابن‌ندیم (م.۳۸۰ق)۳ و محمدبن‌ عمران مرزبانی خراسانی (م.۳۸۴ق)۴ دو تَن از نویسندگان معتزلی‌ را در زمره امامیه به شمار آوریم، باید آن دو را نیز در جرگه اعتزال‌‌گرایان امامی در بغداد جای دهیم.

جریان حدیثی امامیه در بغداد

جریان حدیثی امامیه بغداد در دوران حضور (بغداد اول)۵

مهاجرت كوفیان به بغداد

در حدود نیمه دوم سده دوم هجری در سال‌‌های آغازین بنای شهر بغداد، به رغم شكوفایی مدرسه كلامی و حدیثی كوفه، اصحاب امام صادق علیه السلام و امام كاظم علیه السلام به تدریج از كوفه به این شهر نوبنیاد مهاجرت كردند؛ بنا به اشارات روشن شیخ طوسی شخصیت‌های كوفی الاصل امامیه، همچون عمروبن‌ جریر بجلی، محمدبن ‌الحجاج اللخمی، محمدبن ‌‌عبدالملك الانصاری، محمدبن ‌مجیب الصائغ، یحییٰ‌‌بن ‌سعید القرشی به مرور در بغداد ساکن شدند۶.

1.. نجاشی، رجال، ص۲۶۹.

2.. همان.

3.. دربارۀ ابن‌ندیم نک: انصاری، «ابن‌ندیم»، ص۴۳-۴۸.

4.. دربارۀ مزربانی نک: خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۳۵۳؛ ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۵، ص۳۲۶-۳۲۷.

5.. برخی از معاصران ما نقد آیت‌‌اللّه سید احمد مددی این دوره را با عنوان «بغداد اول» از دورۀ پسینی بغداد «بغداد دوم» متمایز كرده‌اند.

6.. شیخ طوسی، رجال، ص۲۸۰،۲۵۰، ۲۸۹، ۲۹۵، ۳۲۲.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9565
صفحه از 478
پرینت  ارسال به