377
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

پر رنگ و قابل توجه بوده است و عباسیان با بهره‌برداری از این ظرفیت، با طرح شعار «الرضا من آل‌ محمد صلی الله علیه و اله» قیام خویش علیه امویان را در آن سامان آغاز كردند.

در سده دوم، ارتباط شیعیان خراسان و ماوراءالنهر با ائمه علیهم السلام بیشتر شد و گسترش یافت.۱ گفته شده که خراسانی‌ها مسائل شرعی خود را در مدینه از امام باقر علیه السلام پرسش می‌کردند.۲ در زمان امام صادق علیه السلام نیز جمعیت امامیه در خراسان، به ویژه در شهرهای نیشابور و بلخ، قابل توجه بوده است۳ و حتیٰ در این زمان، شیعیان وجوهات شرعی برای آن حضرت ارسال می‌کردند.۴ سخن حسن‌بن سهل خراسانی که خطاب به امام صادق علیه السلام می‌گوید: «أنت تجد من شیعتك مائة الف یضربون بین یدیك بالسیف»، ۵ از کثرت شیعیان در خراسان حکایت دارد. در دوران امامت امام کاظم علیه السلام نیز ارتباط شیعیان خراسان و ماوراءالنهر با آن حضرت تداوم داشته است. در گزارشی، از حضور گروهی از ماوراءالنهری‌ها جهت دریافت مسائل اعتقادی در محضر امام کاظم علیه السلام سخن به میان آمده است.۶ به هر روی با تکیه بر این گزارش‌‌ها، می‌توان گفت که در سده دوم هجری نه تنها منطقه خراسان از تشیع خالی نبوده، بلکه شیعیان فراوانی در آنجا زندگی می‌کردند.

در اوایل سده سوم - پس از حضور امام رضا علیه السلام- در خراسان، گسترش تشیع روند رو به رشدی به خود گرفت، ولی همچنان شیعیان در اقلیت بوده‌اند. در این دوره نیز اصحاب خراسانی با امامان علیهم السلام در عراق ارتباط داشته‌اند و امامیان آنجا ارتباط فرهنگی و مالی خویش را - به‌وی‍‍ژه از عصر امام صادق علیه السلام به بعد- با امامان

1.. شمار قابل توجهی از اصحاب ائمه علیهم السلام به شهرهای خراسان و ماوراءالنهر، منتسب بوده‌اند. (شیخ طوسی، رجال، ص۲۰۰، ۲۱۹، ۲۵۴، ۳۳۸، ۳۴۳، ۳۵۸، ۳۶۴، ۳۷۳، ۳۸۵)

2.. کلینی، الکافی، ج۶، ص۲۵۶.

3.. کلینی، الکافی، ج۳، ص۵۱۷؛ ابن‌حمزه طوسی، الثاقب فی المناقب، ص۴۳۹.

4.. صفار، بصائر الدرجات، ص۱۱۹، ۳۵۶؛ ابن‌حمزه طوسی، الثاقب فی المناقب، ص۴۳۹.

5.. ابن‌شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ج۳، ص۳۶۲-۳۶۳.

6.. شیخ صدوق، التوحید، ص۱۲۵.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
376

شمار می‌رفت.۱ نقطه شروع صوفی‌گرایی در خراسان، تقریباً از سده دوم بوده است. ابواسحاق ابراهیم‌بن ادهم بلخی (م.۱۶۱ق) از جمله نخستین صوفیان خراسان محسوب می‌شود.۲ ابوعلی فضیل‌بن عیاض سمرقندی (م.۱۸۷ق) از عارفان نامدار سده دوم، نیز اصالتی خراسانی داشته ‌است.۳ همچنین ابوعلی شقیق‌بن ابراهیم ازدی بلخی در همین سده در خراسان فعالیت می‌کرده است.۴

در سده‌های سوم و چهارم هجری، نیز صوفیان بنامی در خراسان فعال بودند و برای گسترش فرهنگ تصوف تلاش می‌کردند. از آن میان می‌توان به مشاهیری همچون حاتم‌بن عنوان (م.۲۳۷ق) معروف به حاتم اصم، احمد‌بن خضرویه بلخی (م.۲۴۰ق)، ابو تراب نخشبی (م.۲۴۵ق)، ابوحفص عمرو‌بن سلم نیشابوری (م.۲۷۰ق)، حمدون‌بن احمد‌بن عماره نیشابوری (م.۲۷۱ق)، ابوالسری منصور‌بن عمار مروی، محمد‌بن فضل بلخی (م.۳۱۹ق)، محمد‌بن علی ترمذی و ابوبکر وراق بلخی (م.۲۹۴ق) اشاره کرد.۵

تاریخچه‌ای از حضور امامیه در خراسان و ماوراءالنهر

پیشینه تشیع در پهنه خراسان و ماوراءالنهر، تقریباً به سده نخست هجری باز می‌گردد. از شیعیان نامدار خراسانی در این دوره می‌توان به عبداللّه‌‌بن ‌ابی‌سخیله خراسانی از اصحاب امام علی علیه السلام و ابوخالد کابلی از اصحاب امام سجاد علیه السلام یاد کرد.۶ در سده دوم هجری، حضور تشیع و به طور کلی محبت به اهل بیت‌‌ علیهم السلام در سرزمین خراسان

1.. شمس، تصوف، ص۴۰۹-۴۱۳.

2.. ابن‌حبان، الثقات، ج۵، ص۲۴.

3.. ابن‌حبان، مشاهیر علماء الامصار، ص۲۳۵.

4.. برای آگاهی از شخصیت شقیق بلخی نک: ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۳، ص۲۲۷-۲۳۲.

5.. سلمی، طبقات الصوفیة، ص۶۷، ۱۰۳، ۱۱۵، ۱۲۳، ۱۳۰، ۲۱۲، ۲۱۷، ۲۲۱.

6.. شیخ طوسی، رجال، ص۷۸، ۱۱۹.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9647
صفحه از 478
پرینت  ارسال به