371
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

مرجئه

جریان کلامی ارجاء، یکی از مهم‌ترین جریان‌های فکری در سده‌های نخستین به شمار می‌رفت. این نحله کلامی که در بستر کشمکش‌های سیاسی و بر سر مسئله مهم عقیدتی ایمان به وجود آمده بود، در بسیاری از مناطق جهان اسلام در سده‌های نخستین اسلامی حضور داشته است که منطقه خراسان و ماوراءالنهر یکی از پایگاه‌های مهم آن محسوب می‌شده است. از آنجایی‌که بسیاری از مردم خراسان پیرو فقه ابوحنیفه (م.۱۵۰ق) - یکی از نظریه‌‌پردازان برجسته فرقه مرجئه - بودند، از این رو تمایل زیادی به دیدگاه ارجاء پیدا کردند.

به اهتمام شاگردان و هواداران فکری ابوحنیفه، دیدگاه کلامی ارجاء به طور چشم‌‌گیری در خراسان بزرگ گسترش یافته، تا جایی‌که بلخ، از شهر‌های مهم منطقه خراسان به «مرجی‌آباد» مشهور شده بود.۱ از مروجان غیر حنفی نظریه ارجاء در خراسان، می‌توان به افرادی چون ابوسعید ابراهیم‌بن طهمان هروی خراسانی و عبدالعزیز‌بن ابی‌‌رواد اشاره کرد.۲

خوارج

یکی از مهم‌ترین مناطق محل فعالیت خوارج در سده‌های اول تا سوم، منطقه خراسان و سیستان بوده است.۳ از فرقه‌های فعال خوارج در خراسان می‌توان به صفریه، اباضیه و عجارده اشاره کرد. گفته شده عکرمه مولی ابن عباس(م.۱۰۵ق) از مبلغان بنام خوارج صفری، مدتی را در خراسان و ماوراءالنهر خصوصاً شهر

1.. بلخی، فضائل بلخ، ص۲۸.

2.. مزی، تهذیب الکمال، ج۲، ص۱۱۱.

3.. مقدسی، احسن التقاسیم، ص۳۲۳؛ ابن ندیم، الفهرست، ص۲۹۵.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
370

جهمیه

جبرگرایان جهمی از نخستین نحله‌های فکری اسلامی در خراسان و ماوراءالنهر به شمار می‌رفته‌اند. جهم‌بن صفوان سمرقندی (م.۱۲۸ق) مؤسس فرقه جهمیه و یکی از نظریه‌‌پردازان جریان جبریه، فعالیت‌های فکری خویش را در آن دیار آغاز کرد.۱ مشخصه بارز جهمیان، جبرگرایی بوده است که هر گونه اختیار بندگان را نفی می‌کردند.۲ همچنین درباره صفات الهی می‌گفتند که باری تعالی به صفات مخلوقات وصف نمی‌شود و در این موضوع، تنزیهی بوده‌اند.۳ هر چند با ظهور عقل‌‌گرایان معتزلی، از دامنه فعالیت‌های جبرگرایان جهمی کاسته شد، با این حال مدت‌‌ها در خراسان حضور داشته‌اند.

امام رضا علیه السلام (ش.۲۰۳ق) در زمان حضور خود در خراسان، جبریه را خارج از دایره اسلام معرفی کردند.۴ شاید سخن آن حضرت ناظر به جبرگرایان جهمی خراسان بوده است.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که جهمیان جبرگرا در سده سوم هجری نیز فعال بوده‌اند و از این رو فضل‌بن شاذان نیشابوری - از متکلمان بنام امامیه آن سامان - بر ضد اندیشه‌ آنان واکنش نشان داده است.۵ حضور جهمیان در سده چهارم نیز در خراسان قابل توجه بوده است، تا جایی‌که مقدسی در کتاب احسن التقاسیم در توصیف شهر ترمذ گفته است: «اکثر اهل ترمذ جهمیه».۶

1.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۹، ص۵۴۱.

2.. بغدادی، اصول الایمان، ص۲۶۲.

3.. آمدی، ابکار الافکار فی اصول الدین، ج۱، ص۳۲۳.

4.. طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۱۹۸.

5.. ابن‌شاذان، الایضاح، ص۴-۵.

6.. مقدسی، احسن التقاسیم، ص۳۲۳.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9550
صفحه از 478
پرینت  ارسال به