335
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

دلنشین به مخاطب عام خویش منتقل می‌کردند. همچنین دخل و تصرف و تحریف در اشعاری که در جامعه شیوع پیدا کرده بود، هماره کار دشواری بوده است. از این رو بیشتر اندیشوران می‌کوشیدند، آرا و افکار خویش را با شعر به جامعه القا نمایند.

در تاریخ تفکر اسلامی مشاهده می‌شود که اندیشمندان و متکلمان بزرگ، از بیان شعر در مسائل کلامی، بهره فراوان گرفته‌اند. از این رو شمار قابل توجهی از متکلمان با تعبیر «شاعر» وصف شده‌اند. گفته شده بشر‌بن معتمر (م.۲۱۰ق) متکلم سرشناس معتزلی، بیش از بیست عنوان کتاب کلامی از جمله دو کتاب الرد علی هشام‌بن حکم و الرد علی الرافضه را به صورت منظوم تألیف کرده بود.۱ مهارت بالای بشر‌بن معتمر در شعر خواندن، موجب شده تا جاحظ معتزلی (م.۲۵۵ق) - که خود دستی بر شعر داشته، - سروده‌های او را بر اشعار هم‌عصرش ابان‌بن عبدالحمید لاحقی (م.۲۰۰ق) شاعر برجسته سده دوم، ترجیح دهد.۲ گفتنی است ابوالعباس عبداللّه‌بن محمد معروف به ناشی اکبر - متکلم و شاعر بنام معتزله - قصیده‌ای چهار هزار بیتی با یک رَویّ۳ و یک قافیه سروده بود.۴ همچنین کسانی چون کلثوم‌بن عمرو عتابی معتزلی (م.۲۰۸ق) و ابراهیم‌‌بن سیار معروف به نَظام معتزلی، از جمله متکلمان شاعر به شمار می‌روند.۵

در قرون اولیه دولتمردان و سیاستمداران برای استواری پایه‌های حکومت خود، به شعر و جامعه تأثیرگذار شاعران اهمیت می‌دادند و می‌کوشیدند آنان را در راستای اهداف سیاسی خویش به خدمت بگیرند. اما از آنجایی‌که موضع‌گیری‌های سیاسی

1.. ابن ندیم، الفهرست، ص۱۸۴-۱۸۵.

2.. جاحظ، البرصان، ص۱۳۸-۱۳۹.

3.. روی در شعر، یعنی آخرین حرف اصلی قافیه در آخر همۀ ابیات تکرار شود. (دهخدا، لغت‌‌نامه، ج۸، ص۱۰۹۴۲).

4.. ابن‌مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۹۲-۹۳.

5.. ابن معتز، طبقات الشعراء المحدثین، ص۲۹۵، ۳۰۵، ۳۰۶؛ ضیف، تاریخ الادب العربی، ج ‌۳، ص۴۳۰-۴۳۳.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
334

خصوصاً سه سده نخست هجری، همواره میان بصره و کوفه در مباحثات ادبی، رقابت برقرار بوده است۱ که در این میان دانش نحو و قواعد ادبی بصره در رتبه بالاتری قرار داشته و بصریان در این حوزه از کوفیان پیشی گرفته بودند.۲ نکته جالب توجه اینکه اغلب ادبا و شعرای بصری، تمایلات کلامی داشته و حتی در دانش کلام آثاری را پدید آورده بودند، مثلاً ابوالحسن اخفش (م.۲۱۵ق) عالم نحوی مشهور بصره، گرایش اعتزالی داشته و آثاری را در علم کلام تألیف کرده بود.۳ همچنین ابوالعباس مبرد (م.۲۸۵ق) ادیب نامدار بصری به تعالیم معتزلی گرایش داشته است۴ و برخی نویسندگان از تألیفات کلامی او یاد کرده‌اند.۵ شاید از این رو است که رهبران تندروی اهل حدیث، ادبای بصره را از «اهل الاهواء» برشمرده‌اند.۶

نقش شعر در باورهای اعتقادی و درگیری‌های مذهبی

صنعت شعر در نهادینه‌سازی عقاید و باورهای کلامی در جامعه اسلامی در سده‌های نخستین، نقش به سزایی داشته است. به دلیل کارکرد و قابلیت‌های منحصر به فرد بیان منظوم، اغلب در رویدادهای اجتماعی و فرهنگی از عنصر شعر بهره برده می‌شد. در مباحثات کلامی و عقیدتی نیز بسیار از ابزار شعر استفاده شده است. چه آنکه شعر به سبب ظرفیت‌های ذاتی‌اش، قابلیت این را داشته که مباحث کلامی و باورهای اعتقادی را به یک فرهنگ عمومی و اجتماعی تبدیل نماید. شاعران با هنر شعر، مفاهیم و آموزه‌ها و اندیشه‌های بلند و عمیق را به شیوه‌ای رسا و

1.. فاخوری، تاریخ ادبیات عربی، ص۳۶۱.

2.. ضیف، تاریخ الادب العربی، ج۳، ص۱۲۱.

3.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۰، ص۲۰۱.

4.. حاکم جشمی، رسالة ابلیس الی اخوانه المناحیس، ص۱۴۳.

5.. حموی، معجم الادباء، ج۱۹، ص۱۲۱.

6.. مزی، تهذیب الکمال، ج۸، ص۳۲۹.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9711
صفحه از 478
پرینت  ارسال به