بعضی خلفا نیز مسطح بوده است، ۱ با این حال برخلاف سنت صریح نبوی و به دلیل عدم مشابهت با شیعیان، به بالا بردن قبور توجه نشان میدهند۲ و یا برخی نیز به سبب پرهیز از اتهام رفض گفتهاند، نمیتوان به تنهایی بر اهل بیت علیهم السلام صلوات فرستاد!۳ این در حالی است که یحییٰبن معین (م.۲۳۳ق) - عالم سرشناس اهل حدیث - در مواجهه با کنیزان زیبارو میگفت: «صلی اللّه علیها»!!!.۴ تندروی مخالفان در دشمنی با شیعیان، تا جایی پیش رفت که جاحظ معتزلی به عنوان یک متکلم عقلگرا، که از او بیشتر انتظار آزاد اندیشی و انصاف نگری میرود، با صراحت در مخالفت با تشیع میگوید:
إن الروافض لیست منا بسبیل، لأن من كان أذانه غیر أذاننا و صلاته غیر صلاتنا و طلاقه غیر طلاقنا و عتقه غیر عتقنا و حجته غیر حجتنا و فقهاؤه غیر فقهائنا و إمامه غیر إمامنا و قراءته غیر قراءتنا و حلاله غیر حلالنا و حرامه غیر حرامنا فلا نحن منه و لا هو منا.۵
نتیجه این لجاجت و خصومتها، افزون بر ترک سنتهای نبوی و عدم نشر فضایل و سیره خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله، در مواردی به جایگزینی بدعتهای اموی و عباسی نیز منجر گردید.۶
1.. ابنحجر، تلخیص الحبیر، ج۵، ص۲۳۱.
2.. رافعی، فتح العزیز، ج۵، ص۲۳۱-۲۳۲.
3.. زمخشری، الکشاف، ج۳، ص۲۷۳. «إذا أفرد غیره (رسول اللّه) من أهل البیت بالصلاة كما یفرد هو فمكروه، لان ذلك صار شعاراً لذكر رسول اللّه صلی الله علیه و اله ولأنه یؤدى إلى الاتهام بالرفض».
4.. ابنعساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۶۵، ص۳۳؛ ابنجوزی، المنتظم، ج۱۷، ص۱۳۷؛ مزی، تهذیب الکمال، ج۳۱، ص۵۶۱؛ ابن دمیاطی، المستفاد من ذیل تاریخ بغداد، ص۲۴.
5.. جاحظ، رسائل، ص۱۳۳.
6.. به عنوان نمونه تختم بالیمین که سنت نبوی و اهل بیت علیهم السلام بوده است. (نسایی، السنن الکبری، ج ۵، ص۴۵۲) ولی معاویه در دوران خلافتش برخلاف این سنت و سیره به تختم بالیسار اقدام کرد (راغب اصفهانی، محاضرات الادباء، ج۲، ص۳۸۴) و پس از آن تختم بالیسار یکی از نشانههای اهل سنت در جامعۀ اسلامی مطرح گردید. (ابن حزم، جمهرة انساب العرب، ص۶۲).