البته در منابع از این موارد فراوان یافت میشود که نویسندگان خط خلافت، اخبار تاریخی و غیر تاریخی را به سبب راویان شیعی و حتیٰ غیر شیعی منصف، به کناری وا نهاده و تضعیف کردهاند و در مقابل منقولات راویان ناصبی و خارجی و قاتلان اهل بیت علیهم السلام را انعکاس داده و حتیٰ بر وثاقت آنان نیز پافشاری کردهاند.۱
تحقیر و توهین و طرد راویان گزارشهای تاریخی
مخالفان تشیع، راویانی را که بر خلاف اندیشه و دیدگاه اعتقادی آنها اخباری انتشار میدادند، علاوه بر تضعیف، تحقیر و توهین نیز مینمودند و حتیٰ در این موضوع، از فحشهای رکیک و زننده هم دریغ نمیکردند.۲ گفته شده عبدالرحمانبن ابراهیم معروف به «دحیم» - از مشایخ احمدبن حنبل - در رابطه با حدیث مشهور نبوی درباره شهادت عمار یاسر میگفت: «هر کس فئه باغیه را به اهل شام تفسیر نماید ولد الزنا است».۳
افزون بر این میکوشیدند گزارشگران مخالف را منزوی سازند و از این رو جویندگان دانش را از مجالست با آنان بر حذر میداشتند، یکی از آن افراد ابراهیمبن ابییحییٰ مدنی میباشد که از انتشار گزارشهای مربوط به کژیها و
1.. عجلی، معرفة الثقات، ج۱، ص۲۹۱؛ ج۲، ص۱۶۶؛ مزی، تهذیب الکمال، ج۲۲، ص۳۲۳.
2.. یحییٰبن معین از رجالشناسان برجستۀ اهل سنت دربارۀ مینابن ابیمینا مولی عبدالرحمانبن عوف گفته است: «مَن مینا الماص بظر أمه حتى یتكلم فی أصحاب رسول اللّه صلی الله علیه و اله» (ابنعدی، الکامل، ج۶، ص۴۵۹) برخی دیگر از عالمان اهل سنت نیز چنین فحش رکیکی را به ابوسعید دینار کوفی از متهمان به تشیع (عقیلی، الضعفاء، ج۲، ص۴۲) و همچنین به سعیدبن ذی لعوه از دشمنان عثمان، نیز دادهاند. (حاکم نیشابوری، معرفة علوم الحدیث، ص۷۳؛ ابنحجر، لسان المیزان، ج۳، ص۲۷).
3.. عجلی، معرفة الثقات، ج۲، ص۷۲؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۲۶۵.