271
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

گزارشی تأمل برانگیز، ابان‌بن عثمان احمر کوفی - از یاران امام صادق علیه السلام و از اصحاب اجماع - که مقیم بصره بوده را از ناووسیه خوانده است.۱ هرچند محققان معاصر با پاسخ‌هایی کوشیده‌اند این اتهام را برطرف سازند، ۲ اما با عدم روایت ابان‌بن عثمان احمر از امام کاظم علیه السلام، ۳ اتهام ناووسی وی کماکان باقی است.

ظاهراً فرقه منحرف کاملیه نیز کم و بیش در بصره فعالیت داشته است۴ و بشاربن برد بصری (م.۱۶۷ق) از شاعران نامدار سده دوم را از پیروان این فرقه برشمرده‌اند.۵ برخی نویسندگان، اشعاری از بشاربن برد بصری‌ نقل کرده‌اند که از مذهب کاملی او پرده بر می‌دارد.۶

فعالیت متهمان به غلو در بصره

در اواخر سده دوم و اوایل سده سوم هجری می‌توان به طور دقیق، فعالیت‌های خط

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۴۰؛ با تکیه بر سخن کشی، علامه حلّی در خلاصة الاقوال، ابان‌بن عثمان را فاسد المذهب قلمداد کرده است. (علامه حلّی، خلاصة الاقوال، ص۷۴).

2.. رجال‌‌شناسان معاصر امامیه گفته‌اند که ناووسیه تحریف شدۀ قادسیه می‌باشد. (مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۳۶؛ خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۱۴۶).

3.. شوشتری، قاموس الرجال، ج۱، ص۱۱۵؛ اما رسول جعفریان ادعا کرده‌ است که ابان‌بن عثمان دو روایت از امام کاظم علیه السلام نقل کرده است (جعفریان، «ابان‌بن عثمان و سیره نویسی»، ص۳۱۳) ولی با مراجعه به مصادر استناد شده، خواهیم دید که راوی از امام کاظم علیه السلام ابان می‌باشد و نه ابان‌بن عثمان. بنابر این روایتی از ابان‌بن عثمان از امام کاظم علیه السلام در دست نیست.

4.. فرقۀ کاملیه پیروان ابوکامل معاذ‌بن حصین نهبانی کوفی را گویند (قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج ‌۱، ص۲۱۱) که اعتقاد داشتند اصحاب با عدم بیعت با امام علی علیه السلام کافر شده‌اند و امام علی علیه السلام نیز به خاطر عدم قتال با آنان و دفاع نکردن از حقش کافر شده است. (بغدادی، اصول الایمان، ص۲۱۰؛ آمدی، ابکار الافکار، ج۵، ص۵۳) با این حال در حق امام علی علیه السلام غلو می‌کردند! (شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص۱۷۴- ۱۷۵).

5.. اسفراینی، التبصیر فی الدین، ص۳۰؛ صفدی، الوافی بالوفیات، ج۲۴، ص۲۳۸.

6.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۶۰-۶۱.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
270

جریان فکری متهمان به غلو و مدعیان منحرف در بصره

پیشینه جریان متهمان به غلو و غالیان در بصره

سابقه حضور متهمان به غلو و جریان غالیان و همچنین مدعیان منحرف منشعب از امامیه دربصره، تقریباً به نیمه اول سده دوم هجری بر می‌گردد. غلوگرایان کیسانی را شاید بتوان از نخستین گروه‌های غالی شیعه در بصره به شمار آورد. ابوهاشم اسماعیل‌بن محمد بصری معروف به سید حمیری، شاخص‌ترین فرد این جریان در آنجا به شمار می‌رود.۱ او در آغاز به خوارج گرایش داشته، آنگاه به کیسانیه روی آورد.۲ از چگونگی و چرایی تغییر مذهب وی به کیسانیه هیچ‌ گونه اطلاعی در دست نیست؛ ولی احتمال می‌رود کیسانی‌های کربیه در بصره فعال بوده‌اند و سید حمیری تحت تأثیر آنان، تغییر مذهب داده است.۳

عبداللّه‌بن ناووس مؤسس فرقه ناووسیه نیز اهل بصره بوده است.۴ همو که اعتقاد داشت امام صادق علیه السلام به شهادت نرسیده، بلکه او مهدی منتظر است و ظهور خواهد کرد.۵ از فعالیت فرقه ناووسیه در بصره خبر چندانی نداریم. تنها کَشی در

1.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۸، ص۴۴-۴۵؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۱، ص۱۵۸.

2.. مرزبانی، اخبار السید الحمیری، ص۱۵۳؛ ابن‌شهرآشوب، معالم العلماء، ص۱۸۰؛ همچنین گفته شده که پدر و مادرش از دشمنان امیرالمؤمنین علیه السلام بوده‌اند و آن حضرت را پس از هر نمازی لعن می‌کرده‌اند. (صفدی، الوافی بالوفیات، ج۹، ص۱۱۸).

3.. برخی نویسندگان او را از کیسانیان کربی معرفی کرده‌اند. (صابری، تاریخ فرق اسلامی، ج۲، ص۵۸-۵۹). در بعضی منابع از روی‌‌گردانی او به مذهب امامیه در پی دیدار با امام صادق علیه السلام سخن به میان آمده است و اشعاری نیز در این زمینه به وی نسبت داده‌اند. (مرزبانی، اخبار السید الحمیری، ص۱۶۵) ولی علی‌بن محمد‌بن سلیمان نوفلی از تاریخ‌‌نگاران برجستۀ امامیه و از اصحاب امام هادی علیه السلام، مذهب امامی او را رد کرده و اشعارش را نیز جعلی دانسته است. (مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۷۹).

4.. شیخ مفید، الفصول المختارة، ص۳۰۵.

5.. اسفراینی، التبصیر فی الدین، ص۳۲؛ نشوان حمیری، الحور العین، ص۱۶۲؛ ابوالحسن اشعری مؤسس این فرقه را عجلان‌بن ناوس خوانده است. (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۵).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9677
صفحه از 478
پرینت  ارسال به