امام رضا علیه السلام صادر کرده است.۱
امام رضا علیه السلام نیز در جریان سفر به خراسان، مدت کوتاهی را در بصره حضور داشته است که این حضور اندک نیز از چشم اصحاب حدیثگرای امامیه در بصره مغفول نماند.۲ محمدبن (قاسمبن) فضیلبن یسار بصری از سرشناسان اصحاب محدث امامیه در بصره، با امام رضا علیه السلام مرتبط بوده است و حتیٰ برخی گزارشها از حضور آن حضرت در منزل محمدبن فضیل در بصره حکایت دارند.۳
فعالیت جریان حدیثیِ امامیه بصره (از اواخر سده دوم تا نیمه سده سوم)
با مهاجرت اصحاب نامدار امامیه از کوفه به بصره در نیمه اول سده دوم هجری و فعالیتهای حدیثی آنان در آنجا، شرایط برای شکلگیری یک کانون حدیثی و جریان منسجم حدیثی در بصره فراهم گردید. با تکیه بر پارهای شواهد میتوان گفت تقریباً از اواخر سده دوم هجری با فعالیت حدیثی پرورش یافتگان اصحاب مهاجر کوفی، جریان حدیثی امامیه در بصره به شکلگیری نهایی خویش رسید و توانست به عنوان یک جریان مستقل در تاریخ اندیشه امامیه، در بصره مطرح و نقش آفرین باشد. باید افزود که جریان یاد شده، طی مراحلی و با فراز و فرودهایی تا پایان سده چهارم هجری در بصره تداوم پیدا کرد که مرحله نخست آن، حدوداً تا آستانه غیبت صغرا ادامه داشته است.
از برجستهترین افراد فعال جریان حدیثگرای بصره در این بازه زمانی، میتوان به خاندان فضیلبن یسار کوفی بصری و شاگردان وی اشاره کرد. ابومحمد قاسمبن فضیلبن یسار از اصحاب موثق امامیه در بصره میباشد۴ که به نظر میرسد، پس از