175
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

بازار خصومت ورزی علیه اهل بیت علیهم السلام، به ویژه امام علی علیه السلام به قدری در بصره داغ بوده است که عبیداللّه‌‌بن‌ زیاد حاکم امویان، چهار مسجد در چهار محله بصره برای اقامه لعن و دشنام بر امیرالمؤمنین علیه السلام بنا کرد.۱ برخی گزارش‌‌ها حکایت از آن دارند که بصریان (عثمانی‌‌گرا) از شهادت امام حسین‌ علیه السلام نوه رسول خدا صلی الله علیه و اله راضی و شادمان بوده‌اند.۲ گفته شده که محدثان بصری، روایات امام جعفر صادق‌ علیه السلام را نیز بر نمی‌تافته و نسبت به آن موضع منفی داشته‌اند.۳

اقلیت شیعه و هواداران اهل بیت علیهم السلام در بصره، نیز تحت فشار و کینه‌توزی‌های عثمانی‌گرایان آن شهر قرار داشتند.۴ گزارش شده که خانه ابوالاسود دوئلی را به دلیل گرایش به امام علی علیه السلام سنگ‌‌باران می‌کردند. گفتنی است که شیعیان بصری، نه تنها از سوی عثمانیان ناصبی تحت فشار بودند، بلکه از جانب حاکمان اموی نیز مورد آزار و اذیت قرار داشتند. زیاد‌بن ابیه، حاکم بی‌رحم اموی بسیاری از آنان را زندانی و یا شهید کرد.۵ همچنین گفته شده ابونوفل جارود‌بن ابی‌سبره - از بزرگان شیعه بصره - از سوی حجاج‌بن یوسف ثقفی کارگزار امویان، تحت تعقیب و آزار قرار داشته است۶ و یا عمر‌بن محمد‌بن اذینه بصری - از اصحاب بنام امام صادق علیه السلام - از دست مهدی عباسی به سوی یمن متواری گشت.۷

1.. ثقفی، الغارات، ج۲، ص۵۵۸؛ ابن‌ ابی‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۴، ص۹۴-۹۵؛ البته بلاذری این مساجد را به زیاد‌بن ابیه نسبت داده و گفته است: «وبنى زیاد مساجد لشیعة بنی أمیة و من یبغض علیّا، فمنها مسجد بنی عدیّ و مسجد بنی مجاشع و مسجد الأساورة و مسجد الحدّان». (بلاذری، انساب الاشراف، ج۵، ص۲۳۲).

2.. شیخ طوسی، الأمالی، ص۵۴.

3.. ابن‌عدی، الکامل، ج۲، ص۱۳۱؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۶، ص۲۵۷.

4.. ابن‌حجر، تهذیب التهذیب، ج۷، ص۳۶۷.

5.. خوارزمی، رسائل، ص۴۷۶.

6.. جاحظ، البیان و التبیین، ص۱۷۴.

7.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۲۶.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
174

نیز به حضور قابل ملاحظه زنادقه در بصره اشاره شده است.۱

عثمانی‌گری در بصره و دشمنی آنان با اهل بیت‌‌ علیهم السلام

پس از قتل عثمان و آغاز خلافت امام علی علیه السلام، گروهی به هواداری از عثمان برخاسته و ضمن دفاع از عملکرد او، با حضرت علی علیه السلام نیز دشمنی می‌ورزیدند، این گروه در تاریخ فکر اسلامی به «عثمانیه» مشهور شده‌اند.۲ عثمانیان با روی کار آمدن معاویه و در دوران بنی‌امیه، بیش از پیش در شام و دیگر نواحی تقویت شدند و از این رو به شیعه بنی‌امیه نیز معروف بودند.۳

بصره یکی از مواطن اصلی عثمانی‌‌گرایان در سده اول و دوم هجری بوده است؛ تا جایی‌که بصره را قطعه‌ای از سرزمین شام در عراق دانسته‌اند.۴ در برهه‌ای محبت به عثمان، شاخصه بارز بصریان به شمار می‌رفته است.۵ گفته شده که سفیان ثوری (م.۱۶۱ق) از عالمان نامدار اهل سنت که در کوفه به تشیع - تفضیل امام علی علیه السلام بر عثمان - گرایش داشت، پس از ورود به بصره از دیدگاه خود بازگشت و - عثمان را بر آن حضرت مقدم می‌داشت - ۶ عثمانی‌گرایان بصری نه تنها عثمان را بر امام علی  علیه السلام برتری می‌دادند، بلکه به شدت با اهل بیت علیهم السلام دشمنی می‌ورزیدند و به «ناصبی» مشهور بودند.۷

1..طبری، دلائل الامامة، ص۲۶۲.

2.. دربارۀ ادعاهای عثمانیه نک: شیخ مفید، الجمل، ص۱۱۰-۱۱۲.

3.. بلاذری، انساب الاشراف، ج۵، ص۴۶۳.

4.. صنعانی، المصنف، ج۴، ص۵۰؛ ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۳۳۳.

5.. عقیلی، الضعفاء، ج۴، ص۴۵۸.

6.. طبری، المنتخب من الذیل المذیل، ص۱۴۲.

7.. ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۴۳۹.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9716
صفحه از 478
پرینت  ارسال به