است. در گزارش صالح نیلی پس از آنکه امام علیه السلام فرمود: استطاعت فعل یا ترک، در زمان فعل وجود دارد؛ صالح پرسید: پس بر اساس چه چیزی افراد عذاب میشوند؟ امام علیه السلام در پاسخ به ابزار استطاعت اشاره فرموده و تأکید کردند: خداوند کسی را بر انجام عملی مجبور نمیکند.۱
امام صادق علیه السلام در این دو روایت میان دو مفهوم از استطاعت تفکیک کردند: استطاعت به معنی ابزار و مقدمات لازم برای انجام فعل، استطاعت به معنی قدرت بر فعل یا مجموعه عوامل لازم برای تحقق فعل.
ارتباط مفهوم اول که در پارهای از روایات با عنوان استطاعت و در برخی روایات با عنوان آلة الاستطاعه یاد شده است، با حقیقت استطاعت که برای تحقق فعل ضروری است، در گزارش علی بن اسباط از امام رضا علیه السلام چنین آمده است:
۰.سَأَلْتُ أَبَاالْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلامعَنِ الِاسْتِطَاعَةِ فَقَالَ يَسْتَطِيعُ الْعَبْدُ بَعْدَ أَرْبَعِ خِصَالٍ أَنْ يَكُونَ مُخَلَّى السَّرْبِ صَحِيحَ الْجِسْمِ سَلِيمَ الْجَوَارِحِ- لَهُ سَبَبٌ وَارِدٌ مِنَ اللّه۲؛ از امام رضا علیه السلام درباره استطاعت پرسیدم، امام علیه السلام فرمود: بنده پس از داشتن چهار ویژگی مستطیع خواهد بود: ۱- راهش باز باشد و مانعى از كار نداشته باشد. ۲- تنش سالم باشد [و در بدن خود نسبت به كارى كه قصد آن را دارد، كسر نيروى تنى نداشته باشد] ۳- اعضا و جوارح او نسبت به كارى كه مىخواهد انجام دهد، درست و سالم باشد ۴- براى او سببی از طرف خدا برسد.
بر پایه این توضیح، برخی از اجزای استطاعت، پیش از فعل موجود است - مثل سلامتی و نبود مانع - که این مقدار برای تکلیف، ضروری است؛ اما این همه