79
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

صحیح اسلامی است. در گزارشی که کلینی در «باب الاستطاعه» نقل کرده است، مرد بصری پس از شنیدن دیدگاه امام علیه السلام ‌درباره استطاعت گفت: پس مردم مجبورند؟ امام علیه السلام فرمود: اگر مجبور باشند معذور خواهند بود؛ و مرد بصری بی‌درنگ پرسید: پس اگر مجبور نیستند، امر به ایشان تفویض شده است؟۱ این گفت‌وگو و پرسش‌های مشابه نشان می‌دهد برخی از مخاطبان ائمه علیهم السلام در آن دوران، تصوری از فرض سوم در مسئله نداشتند. گو اینکه از نظر ایشان، میان جبر و تفویض، تقابلی وجود دارد که انکار یکی به اثبات دیگری می‌انجامد. در حقیقت تصور عمومی این بود که چون قدرت، سلطه و حریت می‌آورد، باور به اختیار و قدرت انسان، مستلزم نفی تأثیر خداوند در افعال بندگان خواهد بود. از این‌رو فعل انسانی که قدرت و سلطنت بر فعل دارد، از حوزه تدبیر و تصرف خداوند خارج می‌شود و این دیدگاه، نتیجه‌ای غیر از تفویض نخواهد داشت. از سوی دیگر، اگر قدرت خداوند را مؤثر بدانیم و باور داشته باشیم که افعال از سوی خداوند تقدیر می‌شود و قدرت الهی بر افعال انسان نیز احاطه دارد، لازمه‌اش نفی قدرت انسان و پذیرش دیدگاه جبرگرایان است.

به نظر می‌رسد این ابهام‌ها نخست در تصور راه سوم میان جبر و تفویض بوده و در مرتبه بعد در ادراک قدرتی است که انسان را مسلط بر فعل کرده و فاعلیت انسان را تضمین می‌کند و در عین حال فعل را از حاکمیت خدا و احاطه قدرت و اراده الهی خارج نمی‌کند.

از آنجا که فعل بر مدار قدرت شکل می‌گیرد، ابهام و اختلاف اصلی در این مسئله بود که فعل بر پایه چه قدرت و اراده‌ای پدید می‌آید؟ اگر انسان پیش از انجام فعل، واجد قدرت است و به قدرت خویش فعل را ایجاد می‌کند، این فعل ارتباطی با قدرت و ‌اراده خداوند ندارد؛ اگر انسان فاقد چنین قدرتی است و افعال به قدرت

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۱.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
78

جبر نیست و نظریه قدر نیز باطل است؛ بلکه جایگاهی میان این دو است. کسی این حقیقت را نمی‌داند مگر عالم[امام] یا کسی که از سوی عالم[امام] تعلیم دیده باشد.

در پرسش‌های مطرح شده از سوی اصحاب و دیگران، نیز این نکته جلب توجه می‌کند که تصور دیدگاهی غیر از جبر یا تفویض، برای ایشان غریب و دشوار بوده است. گروهی از مخاطبان کلام امامان علیهم السلام در پذیرش و درک این مطلب که می‌توان دیدگاه سومی غیر از جبر و یا تفویض فرض نمود، دچار حیرت و تردید بوده و دائم سؤال می‌کردند که آیا بین جبر و تفویض دیدگاه دیگری قابل فرض است؟ کلینی در «باب الجبر و القدر» از کتاب کافی برخی از این روایات را گرد آورده است؛ در یکی از این گزارش‌ها آمده است که مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد:

آیا خداوند بندگان را بر گناه مجبور کرده است؟ امام علیه السلام فرمود: خداوند عادل‌تر از آن است که ایشان را به گناه مجبور کند و سپس بر همان گناه عقاب نماید. آنگاه که امام علیه السلام در پاسخ جبر را نفی فرمود، سائل می‌پرسد: پس امر را به بندگان واگذاشته است؟ امام علیه السلام فرمود: اگر امر را به مردم واگذاشته بود ایشان را با امر و نهی محصور نمی‌کرد. پس از انکار امام علیه السلام، با تعجب این پرسش مطرح می‌شود که آیا جایگاه دیگری میان این دو جایگاه وجود دارد؟ امام علیه السلام فرمود: بلی وسیع تر از آنچه بین زمین و آسمان است.۱

برخی روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام، در پاسخ به این گروه و برای ابطال نظریه جبر و تفویض و نشان دادن ناسازگاری این نظریه‌ها با عقل سلیم و باورهای اصیل و

1.. «جُعِلْتُ فِدَاكَ أَجْبَرَ اللّه الْعِبَادَ عَلَى الْمَعَاصِي فَقَالَ اللّه أَعْدَلُ مِنْ أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى الْمَعَاصِي ثُمَّ يُعَذِّبَهُمْ عَلَيْهَا فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَفَوَّضَ اللّه إِلَى الْعِبَا- قَالَ فَقَالَ لَوْ فَوَّضَ إِلَيْهِمْ لَمْ يَحْصُرْهُمْ بِالْأَمْرِ وَ النَّهْيِ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَبَيْنَهُمَا مَنْزِلَةٌ قَالَ فَقَالَ نَعَمْ أَوْسَعُ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ»( کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۹).

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 984
صفحه از 230
پرینت  ارسال به