جبر نیست و نظریه قدر نیز باطل است؛ بلکه جایگاهی میان این دو است. کسی این حقیقت را نمیداند مگر عالم[امام] یا کسی که از سوی عالم[امام] تعلیم دیده باشد.
در پرسشهای مطرح شده از سوی اصحاب و دیگران، نیز این نکته جلب توجه میکند که تصور دیدگاهی غیر از جبر یا تفویض، برای ایشان غریب و دشوار بوده است. گروهی از مخاطبان کلام امامان علیهم السلام در پذیرش و درک این مطلب که میتوان دیدگاه سومی غیر از جبر و یا تفویض فرض نمود، دچار حیرت و تردید بوده و دائم سؤال میکردند که آیا بین جبر و تفویض دیدگاه دیگری قابل فرض است؟ کلینی در «باب الجبر و القدر» از کتاب کافی برخی از این روایات را گرد آورده است؛ در یکی از این گزارشها آمده است که مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد:
آیا خداوند بندگان را بر گناه مجبور کرده است؟ امام علیه السلام فرمود: خداوند عادلتر از آن است که ایشان را به گناه مجبور کند و سپس بر همان گناه عقاب نماید. آنگاه که امام علیه السلام در پاسخ جبر را نفی فرمود، سائل میپرسد: پس امر را به بندگان واگذاشته است؟ امام علیه السلام فرمود: اگر امر را به مردم واگذاشته بود ایشان را با امر و نهی محصور نمیکرد. پس از انکار امام علیه السلام، با تعجب این پرسش مطرح میشود که آیا جایگاه دیگری میان این دو جایگاه وجود دارد؟ امام علیه السلام فرمود: بلی وسیع تر از آنچه بین زمین و آسمان است.۱
برخی روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام، در پاسخ به این گروه و برای ابطال نظریه جبر و تفویض و نشان دادن ناسازگاری این نظریهها با عقل سلیم و باورهای اصیل و