75
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

عیاشی نقل کرده است، در زمان امامت امام باقر علیه السلام عبدالملک مروان به عامل مدینه نامه نوشت و از او خواست تا امام باقر علیه السلام را برای مناظره با فردی «قدری» به شام بفرستد.۱ در این گزارش آمده است که امام باقر علیه السلام عذر آورده و امام صادق علیه السلام را به شام فرستادند. در مناظره امام صادق علیه السلام با مرد قَدَری، امام علیه السلام با آیه شریفه (إیّاکَ نعبُدُ وَ إیاکَ نَستعین) مناظره کرد و به مرد شامی فرمود: «اگر امر به تو واگذار شده چه نیازی به یاری خداوند داری؟».۲

در این گزارش که مربوط به اوایل سده دوم هجری است، «قَدَری» در مفهوم جدید به کار رفته است. به تدریج این اصطلاح با مفهوم جدید در روایات اهل بیت علیهم السلام و مناظرات اصحاب نیز وارد شده، جایگزین معنای لغوی و پیشین می‌شود. پدید آمدن قدریان نخستین در جامعه اسلامی - که با انکار قضا و قدر حتمی، بر استطاعت و آزادی انسان در افعال خویش تأکید داشتند - و از سوی دیگر تبیین کلامی نظریه جبر و انکار فاعلیت انسان از سوی جریان جهمیه، فضایی جدید در مسائل کلامی مرتبط با فاعلیت ایجاد کرد. از این‌رو پرسش‌ها از تبیین مسئله قضا و قدر، به تبیین ارتباط آموزه تقدیر با استطاعت و فاعلیت انسان گسترش یافت.

از این دوران به بعد تقابل نظریه‌های جبرگرا با نظریه قدریانِ تفویض‌گرا، محور گفت‌وگوها و نیز پرسش از اهل بیت علیهم السلام می‌شود. قدری‌ها در مقابل جبرگرایان صف‌آرایی کردند و تقابل جبر و قَدَر، مسئله اصلی روز بود. موضع‌گیری اهل بیت علیهم السلام در برابر جبر و تفویض و پرسش اصحاب راجع به اینکه آیا جایگاه سومی میان جبر و تفویض وجود دارد، از این دوران گسترش یافت. بنا بر گزارش یونس بن عبدالرحمان، برای عده زیادی از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام این

1.. عیاشی، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۳.

2.. همان.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
74

نگویید خدا ایشان را به گناه مجبور ساخته است که نسبت ظلم به او داده‌اید.۱

در این بیان نیز امام علیه السلام واگذاری امور به انسان‌ها را مستلزم سبک شمردن خداوند دانسته، چنانچه جبر را ملازم با ظالم شمردن خدا معرفی می‌کند. از آنجا که ظالم بودن خداوند پذیرفتنی نیست، مقدمه آن یعنی مجبور کردن بندگان به معصیت نادرست خواهد بود.

گزارش‌هایی که تفسیر و معنای «لا حول و لا قوة إلّا باللّه» را از امام علی علیه السلام نقل کرده نیز، در کنار بیان قدرت و نسبت حقیقی فعل به انسان، بر نقش خداوند در فاعلیت آدمی نیز تأکید کرده است. ۲ همچنین در نامه منسوب به امام حسن علیه السلام در پاسخ حسن بصری، اگرچه اصطلاح «أمر بین أمرین» و حتی «لا جبر و لا تفویض» به کارگرفته نشده، اما معنای أمر بین أمرین به روشنی تبیین شده است.۳ در گزارش دیگری، منقول از امام سجاد علیه السلام، ارتباط میان «قَدَر» با عمل انسان تبیین شده و هر یک بدون دیگری ناکارآمد توصیف شده‌اند. ۴

چنان‌که مشاهده می‌شود، تا این زمان محور گفت‌وگوها و روایات، موضوع قدر و قضا است. البته واژه «قدر» به همان معنای لغوی خود و گاه هم‌نشین با ‌اندیشه جبرگرا به کار می‌رود و در نتیجه واژه «قدری» به معنای قائلان به قضا و قدر و هم‌معنای با «جبری» استفاده می‌شود. از پایان سده اول «قدری» معنای جدیدی پیدا کرده، به معنای منکِر قدر و قائلان به تفویض به کار می‌رود. در گزارشی که

1.. «لَا تَقُولُوا وَكَلَهُمُ‏ اللّه‏ عَلَى أَنْفُسِهِمْ فَتُوَهِّنُوهُ وَ لَا تَقُولُوا أَجْبَرَهُمْ عَلَى الْمَعَاصِي فَتُظَلِّمُوه»( طبرسی، الاحتجاج، ج۱، ص۲۰۹).

2.. شریف رضی، نهج البلاغه، ص۵۴۷؛ علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۵، ص۲۴؛ منسوب به علی بن موسی الرضا علیه السلام، فقه الرضا، ص۴۰۸.

3.. حرّانی، تحف العقول، ص۲۳۱.

4.. منسوب به علی بن موسی الرضا علیه السلام، فقه الرضا، ص۳۴۹؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۳۶۶.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1039
صفحه از 230
پرینت  ارسال به