که قادرند مکلف ساخته نه بر اموری که قدرت آن را ندارند، پس اگر کار نیک انجام میدهند خدا را شکر میکنند و اگر کار زشتی مرتکب شوند، طلب مغفرت میکنند اینان مسلماناند.۱
در این روایت، تفویضی که در مقابل جبر قرار گرفته، واگذاری قدرت از سوی خداوند به انسانها است؛ به گونهای که خود نسبت به آن فعل قدرت نداشته باشد و در نتیجه ضعف و سستی در سلطهاش پدید آید. در روایات فراوانی «تفویض» ملازم با عجز و ضعف خداوند و خروج از سلطه و قدرت الهی معرفی شده است؛ امام باقر علیه السلام فرمود: «خداوند از روی ضعف و سستی کار را به خلقش وانگذاشته است». ۲ همچنین وقتی از امام صادق علیه السلام پرسیدند آیا کار مردم به خودشان واگذار شده است؟ فرمود:
۰.«خداوند برتر از آن است که در قلمرو حکومتش چیزی را که نمیخواهد روا بداند». در نقلهای دیگر آمده است که خداوند برتر، بزرگتر و گرامیتر از آن است که کار را به مردم واگذارد.۳
امام رضا علیه السلام در بیان راه حل مشکل جبر و تفویض و در بیان نفی تفویض فرمود:
۰.وَ لَمْ يُهْمِلِ الْعِبَادَ فِي مُلْكِهِ هُوَ الْمَالِكُ لِمَا مَلَّكَهُمْ وَ الْقَادِرُ عَلَى مَا أَقْدَرَهُمْ عَلَيْه۴؛ بندگان را در ملک خویش فرو نگذاشته است. او بر آنچه ایشان را مالک گردانیده مالک است و بر آنچه ایشان را بر آن قدرت بخشیده قادر است.