53
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

آورد. باور عمومی اصحاب حدیث به قضا و قدر و تغییر‌ناپذیر بودن آن۱ و نیز اعتقاد به توحید افعالی و خلق افعال عباد، از شواهدی است که جبرگرایی اصحاب حدیث را تأیید می‌کند. اگرچه اصحاب حدیث همه افعال انسان - حتی قبایح افعال - را به ‌اراده خداوند و قضای الهی مستند کرده۲ و مخلوق خدا می‌دانستند۳ اما در پاره‌ای منابع و آثار این جریان فکری، نفی جبر و جبرگرایی دیده می‌شود. اصحاب حدیث در عین تأکید بر توحید در خالقیت و حاکمیت اراده الهی - برخلاف جبرگرایان محض - هیچگاه فاعلیت انسان را انکار نکرده و همواره در تلاش برای جمع فاعلیت حقیقی انسان با حاکمیت اراده الهی و توحید درخالقیت بوده‌اند.

بخاری در کتاب خلق افعال العباد به مطلبی اشاره کرده است که می‌تواند نظریه‌ای برای جمع خالقیت خدا و فاعلیت انسان نسبت به افعال اختیاری باشد. وی پس از بیان اختلاف مردم در مسئله فعل و فاعل و مفعول، می‌گوید:

۰.قدریه همه افعال را از انسان ‌دانسته و از خدا سلب می‌کنند، در مقابل جبریه همه افعال را از خدا می‌دانند و برای انسان سهمی قائل نیستند. اما دیدگاه اهل علم [و نظریه قابل قبول] این است که افعال بندگان، مخلوق خدا و در عین حال فعل انسان است نه فعل خداوند. آنچه فعل خداست خلق کردن است، اما مخلوق یا همان مفعول، فعل او نیست زیرا فعل و مفعول دو چیز است.۴

1.. باور به تغییر ناپذیری مقدرات با نقل مکرر عبارت «جفّ القلم بما هو کائن الی یوم القیامة» در آثار اصحاب حدیث، قابل پیگیری است.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۹۱.

3.. بخاری، خلق افعال العباد، ص ۱۱۲.

4.. همان. «و اختلف الناس فی الفاعل و المفعول و الفعل، فقالت القدریة: الافاعیل کلها من البشر لیست من اللّه و قالت الجبریة: الافاعیل کلها من اللّه و قالت الجهمیة: الفعل و المفعول واحد و قال اهل العلم: التخلیق فعل اللّه و أفاعیلنا مخلوقة، ...ففعل اللّه صفة اللّه و المفعول غیره من الخلق».


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
52

ابن حزم نیز به این واقعیت تصریح کرده و می‌گوید:

۰.همه اهل سنت و همه کسانی که قائل به استطاعت مع‌الفعل باشند، مانند مریسی و برغوث و نجاریه و اشاعره و جهمیه و گروه‌هایی از خوارج و مرجئه معتقدند افعال بندگان مخلوق است و خداوند این افعال را در فاعلین خلق کرده است.۱

اگر خداوند خالق اعمال بندگان باشد و افعال بندگان به اراده و قدرت خداوند پدید‌ آید، نتیجه‌ای جز جبر نخواهد داشت. با این‌همه باورمندان به خلق اعمال، خود در این مسئله اختلاف نظر دارند. بر پایه گزارش‌های فرقه‌نگاران، جهمیه به این لازمه اعتراف داشتند و فاعلیت انسان را مجازی شمرده، نسبت افعال به خداوند را نسبت حقیقی می‌دانستند؛ در مقابل، جریان اصحاب حدیث از پذیرش جبر امتناع داشتند و با دیدگاه جهمیه در نفی فاعلیت انسان موافق نبودند.

مصادیق جبرگرایی

گذشته از جهمیه که در همه منابع تاریخی و فرقه‌نگاری به عنوان داعیه‌داران ‌اندیشه جبر و با عنوان جبریه خالصه شناخته می‌شوند۲ و نیز گروه‌هایی از خوارج که به جبر باور داشتند۳، اصحاب حدیث را باید از مهم‌ترین گروه‌های جبرگرا به شمار

1.. ابن حزم، الفصل، ج۲، ص۸۶ «فذهب أهل السنة کلهم وکل من قال بالاستطاعة مع الفعل، کالمریسی وبرغوث و نجاریة والاشعریة والجهمیة وطوائف من الخوارج والمرجئة إلی أن جمیع أفعال العباد مخلوقة قد خلقها اللّه فی الفاعلین».

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۷۹؛ بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۲۰۹؛ شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۸۷.

3.. نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۹۳-۹۴- ۱۰۸.خلفیه، حمزیه، شعیبیه، میمونیه و اباضیه از فرق خوارج به خلق اعمال و جبر باور داشتند.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 930
صفحه از 230
پرینت  ارسال به