گزیری نیست، باید آن را پذیرفت و بدان راضی بود. در روایات صادر شده از اهل بیت علیهم السلام - تا اواخر سده اول هجری - اصطلاح قدریه به معنای قدرگرایان و معتقدان به قضا و قدر حتمی و ضروری سرزنش شده، به عنوان مجوس امت پیامبر صلی الله علیه و اله معرفی شدهاند. از رسول اکرم صلی الله علیه و اله نقل شده که فرمود:
۰.«پنج گروهاند که آتش جهنمشان خاموش نمیشود و بدنهایشان نابود نمیشود...؛ پنجمین گروه کسانیاند که گناه کرده و بار گناهشان را بر عهده خداوند بیندازند».۱
در نقل دیگری آمده است که فردی دیدگاه قومی را برای پیامبر صلی الله علیه و اله بازگو کرد که گناهان خود را به تقدیر الهی منتسب میکردند، پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: به زودی در امت من نیز چنین گروههایی پیدا خواهند شد و اینان مجوس امت من هستند.۲ در روایات پرشماری به نقل از پیامبر صلی الله علیه و اله قدریه مجوس امت خوانده شدهاند و همنشینی با ایشان، عیادت بیماران و تشییع مردگانشان نیز منع شده است.
امام علی علیه السلام نیز قدریه را مجوس امت خواند و باور به قضا و قدر حتمی و ضروری درباره اعمال انسان را سخن برادران بتپرستان، سپاه شیطان و دشمنان خدای بخشنده معرفی فرمود.۳
خلق اعمال مؤلفه دیگری در نظریههای جبرگرا
در دهههای پایانی سده نخست هجری، نظریه جبرگرا از سوی جریان جهمیه تبیینی کلامی یافت. بر پایه گزارش اشعری و سایر فرقهنگاران، جهمیه معتقد بودند که