45
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

شده و اختلافات فراوانی در جزئیات میان ایشان وجود دارد، اما فارغ از اختلاف در جزئیات، در مجموعِ جریان‌های کلامی غیر شیعی می‌توان دو دیدگاه کلی را تمییز داد؛ گروهی فاعلیت انسان را مقهور فاعلیت خدا دانسته، قائل به جبر شدند و گروهی با تأکید بر فاعلیت حقیقی و استقلالی انسان، نقش خداوند و فعل او را در افعال اختیاری انسان انکار کرده، به تفویض گراییدند. اما دیدگاه سومی هم از سوی اهل بیت علیهم السلام مطرح و از سوی شیعیان تبیین و تبلیغ شد، که با انکار دو دیدگاه دیگر و پذیرش هم‌زمان فاعلیت خدا و فاعلیت حقیقی انسان در افعال اختیاری، نظریه‌ای را با عنوان «أمر بین أمرین» مطرح می‌نمود.

نظریه‌های جبرگرا

مفهوم و ماهیت جبر

جبر در لغت، مقابل کسر(شکستن) و به معنای شکسته را بستن و اصلاح کردن است.۱ همچنین به معنای وادار کردن به کار هم استعمال شده است. در اصطلاح اهل کلام، جبر به معنای نفی فعل از انسان و نسبت دادن آن به خداوند است.۲ افراط در واگذاری امور به خداوند، آن‌گونه که برای اراده و اختیار انسان نقش مؤثری باقی نماند را نیز جبر دانسته‌اند.۳ به گفته شیخ مفید، جبر واداشتن کسی بر عملی و ناگزیر ساختن او به آن کار با استفاده از قهر و غلبه است و حقیقت جبر، پدید آوردن فعل است به وسیله خلق آن فعل، بدون آن‌که فرد برای رد این فعل قدرتی داشته باشد یا بتواند از وجود آن جلوگیری کند.۴

1.. ابن منظور، لسان العرب، ج۲، ص۷۱.

2.. جرجانی، التعریفات، ص۳۳؛ شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۸۵.

3.. احمد نگری، جامع العلوم، ج۱، ص۳۸۳؛ تهانوی، کشاف اصطلاحات الفنون، ج۱، ص۱۹۹.

4.. شیخ مفید، تصحیح الاعتقاد، ص۴۶.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
44

مسئله اختیار و نفی جبر مطرح بود و سیره جاری مسلمانان نیز هر فرد را در برابر عملش مسئول می‌شناخت. از طرفی فطرت و عقل نیز بر آزادی اراده و اختیار آدمی دلالت دارد و جبرگرایی خلاف وجدان اولیه و فطری انسان‌ها است.

وجود این شواهد در قرآن و سنت به ضمیمه اندیشه‌های رسیده از فرهنگ پیشینیان و البته در کنار فطرت وعقل، زمینه شکل‌گیری نظریه‌های مختلفی را فراهم نمود.

رویارویی‌ها و پیدایش نظریه‌های کلامی

پیش‌تر بیان شد که زمینه‌های فکری پیش از اسلام و برخی آموزه‌های کتاب و سنت، زمینه برداشت دو ‌اندیشه متفاوت و حتی متعارض را داشت. با ورود به دوران نظریه‌پردازی‌های کلامی - در پایان سده اول هجری - این مسئله به یکی از مهم‌ترین موضوعات چالش برانگیز در کلام اسلامی تبدیل شد و نظریه‌های مختلفی پیرامون این موضوع شکل گرفت. اما جریان‌های مختلف کلامی نتوانستند میان مجموعه شواهد و مستندات وحیانی و عقلانی در این موضوع جمع کرده، معمولاً پاره‌ای از شواهد را به نفع پاره‌ای دیگر از مستندات، کنار نهاده‌اند. البته در این داوری، عوامل بیرونی دخالتی تأمل‌برانگیز داشته‌اند. ضمیمه شدن انگیزه‌های سیاسی و اجتماعی و تأثیرپذیری از آموزه‌ها و فرهنگ‌های بیرون از جهان اسلام، سبب شد هر گروه از مسلمانان با تأکید بر پاره‌ای از شواهد کتاب و سنت، تفسیری متمایز از مسئله ارائه کنند.

اگرچه در موضوع فاعلیت انسان، دیدگاه‌های مختلفی از سوی متکلمان ارائه

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 963
صفحه از 230
پرینت  ارسال به