مشخص شده است(فیما خلا أو مضی)،۱ چون خداوند در آغاز خلقت آنچه تا ابد واقع خواهد شد را به قلم تقدیر نوشته است.۲
آنچه واقع خواهد شد پنجاه هزار سال قبل از خلق آسمان و زمین به قلم تقدیر نگاشته شده است و مردم بر اساس آنچه از پیش معلوم شده و تمام شده است عمل خواهند کرد.۳
این روایات به قدری فراوان و شایع بود که ابنبطه۴ مدعی شد همه انبیا، ملائکه و عباد صالح خدا اجماع دارند بر اینکه هیچ شیءای در آسمان و زمین واقع نخواهد شد مگر مطابق با اراده و مشیت خداوند؛ همه مخلوقات ضعیفتر از آن هستند که بتوانند با اراده خدا مخالفت کرده، مشیتشان بر مشیت خدا غلبه کند و قضای الهی را بازگرداند.۵
ریشههای اندیشه تفویضگرا در سنت اسلامی
در برابر این دسته از آیات و روایات - که میتوانست مستند جبرگرایی قرار گیرد - قرآن و سنت در موارد متعددی بر مسئولیت و نقش انسان در اعمال خویش تصریح نموده و افعالی را به بندگان نسبت داده است. نظام تکلیف و ثواب و عقاب که مورد تأیید و تأکید همه شرایع بوده و بهویژه در آموزههای اسلامی بر آن تأکید فراوان شده است، دلیلی روشن بر فاعلیت حقیقی انسان و استناد افعال به بندگان است.
1.. ابن بطه، الابانة عن شریعة الفرقة الناجیة، ج۴، ص۱۵۸.
2.. ترمذی، السنن، ج۸، ص۵۱.
3.. دارمی، الرد علی الجهمیه، ص۳۱-۱۲۲-۱۲۳.
4.. عبیداللّهبنمحمدبنمحمدبنحمدان عکبری، از فقهای حنبلی و مشایخ اهل حدیث در قرن چهارم هجری(۳۰۴-۳۸۷).
5.. ابن بطه، الشرح و الابانة، ص۱۳۲.