43
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

در آیاتی از قرآن امر به فعل شده است: (وَافْعَلُوا الْخَيْرَ)۱ و یا فعل به بندگان نسبت داده شده است؛ (هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ)۲ در آیاتی حتی خلق عمل به انسان نسبت داده شده است،مثل: (وتخلقون افکاً)۳ و یا ‌درباره حضرت عیسی علیه السلام فرمود: (و إذ تخلق من الطین)۴.

همچنین آیات متعددی مؤمنان را بر ایمان و عمل صالح مدح کرده مثل: (الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ)۵ و یا کافران را برای کفر و گناهان‌شان ذم نموده است: (کیف تکفرون باللّه) ۶ و (لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ)۷.

در آیاتی انسان مخیّر در انتخاب راه معرفی شده است مثل: (فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ)۸؛ در پاره‌ای آیات، انسان‌ها دعوت به شتاب و تعجیل در اعمال نیک شده‌اند: (وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ)۹؛ آیاتی دلالت بر استعانت و طلب یاری از خداوند دارد که تنها در صورت فاعل بودن انسان معنا خواهد داشت مثل: (استَعینوُا بِاللّه)۱۰ و (ایِاکَ نَستَعین)۱۱ و آیات فراوان دیگری که دلالت بر فاعلیت حقیقی و آزادانه انسان دارد.۱۲ همچنین در روایات وسنت پیامبر صلی الله علیه و اله و صحابه نیز

1.. سورۀ حج، آیۀ ۷۷.

2.. سورۀ مطففین، آیۀ ۳۶.

3.. سورۀ عنکبوت، آیۀ ۱۷.

4.. سورۀ مائده، آیۀ ۱۱۰.

5.. سورۀ رعد، آیۀ ۲۹.

6.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۸.

7.. سورۀ آل عمران، آیۀ ۷۱.

8.. سورۀ کهف، آیۀ ۲۹.

9.. سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۳۳.

10.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۲۸.

11.. سورۀ (فاتحه، آیۀ ۵.

12.. نک: قاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب التوحید والعدل، ج۸، ص۲۳۹-۲۴۱؛ علامه حلّی آیات دال بر فاعلیت انسان را در ده گروه دسته‌بندی و در شرح بر کتاب تجرید الاعتقاد ذکر کرده است. (علامه حلی، کشف المراد، ص۴۲۸-۴۳۰).


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
42

مشخص شده است(فیما خلا أو مضی)،۱ چون خداوند در آغاز خلقت آنچه تا ابد واقع خواهد شد را به قلم تقدیر نوشته است.۲

آنچه واقع خواهد شد پنجاه هزار سال قبل از خلق آسمان و زمین به قلم تقدیر نگاشته شده است و مردم بر اساس آنچه از پیش معلوم شده و تمام شده است عمل خواهند کرد.۳

این روایات به قدری فراوان و شایع بود که ابن‌بطه۴ مدعی شد همه انبیا، ملائکه و عباد صالح خدا اجماع دارند بر اینکه هیچ شیءای در آسمان و زمین واقع نخواهد شد مگر مطابق با اراده و مشیت خداوند؛ همه مخلوقات ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند با ‌اراده خدا مخالفت کرده، مشیت‌شان بر مشیت خدا غلبه کند و قضای الهی را بازگرداند.۵

ریشه‌های ‌اندیشه تفویض‌گرا در سنت اسلامی

در برابر این دسته از آیات و روایات - که می‌توانست مستند جبرگرایی قرار گیرد - قرآن و سنت در موارد متعددی بر مسئولیت و نقش انسان در اعمال خویش تصریح نموده و افعالی را به بندگان نسبت داده است. نظام تکلیف و ثواب و عقاب که مورد تأیید و تأکید همه شرایع بوده و به‌ویژه در آموزه‌های اسلامی بر آن تأکید فراوان شده است، دلیلی روشن بر فاعلیت حقیقی انسان و استناد افعال به بندگان است.

1.. ابن بطه، الابانة عن شریعة الفرقة الناجیة، ج۴، ص۱۵۸.

2.. ترمذی، السنن، ج۸، ص۵۱.

3.. دارمی، الرد علی الجهمیه، ص۳۱-۱۲۲-۱۲۳.

4.. عبیداللّه‌بن‌محمدبن‌محمدبن‌حمدان عکبری، از فقهای حنبلی و مشایخ اهل حدیث در قرن چهارم هجری(۳۰۴-۳۸۷).

5.. ابن بطه، الشرح و الابانة، ص۱۳۲.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 935
صفحه از 230
پرینت  ارسال به