41
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

متعددِ منقول در جوامع حدیثی اهل سنت از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل شده است.۱ در روایتی که مسلم و ابن‌ماجه نقل کرده اند پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: «فلا تقل لو انی فعلت کذا و کذا و لکن قل قدّر اللّه و ماشاء فعل».۲

به اجماع ائمه سلف، ایمان به قضا و قدر - خیر و شر آن - واجب است، هیچ خیر و شری جاری نمی‌شود مگر به مشیت خدا و چیزی وجود نمی‌یابد مگر به اراده الهی.۳ بخاری از طاووس یمانی نقل کرده که جماعتی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و اله را دیدم که معتقد بودند همه چیز بر پایه تقدیر است.۴ این باور بین صحابه و تابعان در حوادث مختلف نمود داشته است.

ابوبکر زنای فردی را به تقدیر الهی منسوب کرد؛۵ عمر فرار مسلمانان از جنگ را به تقدیر الهی مربوط می‌دانست؛۶ معاویه همه چیز را به خواست و اراده الهی دانسته، از خود سلب مسئولیت می‌نمود.۷ وی خلافت یزید را نیز تقدیر الهی ‌دانست.۸ عبداللّه بن عمر بر همین اساس از منکران قدر اظهار برائت نمود.۹ و ابن‌عباس تکذیب قَدَر را نقض توحید معرفی می‌کرد.۱۰

در روایاتی که ذیل عنوان «قدر» نقل می‌شود، حوزه فعالیت انسان نیز در محدوده تقدیر ترسیم شده است، به تعبیری عمل ما در آن‌چیزی است که قبلاً

1.. بخاری، الصحیح، ص۶۵۹۴؛ مسلم، الصحیح، ص۶۶۶۵؛ ابن ماجه، کتاب السنة، ص۷۶.

2.. مسلم، الصحیح، ص۲۶۶۴؛ ابن ماجه، کتاب السنة، ص۹۷.

3.. مقدسی، کتاب الصفات، ص۱۰۵.

4.. بخاری، خلق افعال العباد، ص۲۵.

5.. سیوطی، تاریخ الخلفا، ص۹۵.

6.. واقدی، المغازی، ج۳، ص۹۰۴.

7.. عسکری، الاوائل، ج۲، ص۱۲۵.

8.. ابن قتیبه، الامامة و السیاسة، ج۱، ص۱۶۷.

9.. ابو داوود، السنن، ج۱۲، ص۳۰۶.

10.. ابن بطه، الابانة عن شریعة الفرقة الناجیة، ج۴، ص۱۵۸.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
40

مجهول و به معنای قطعی شدن و فراغت از امری به کار رفته است۱ در برخی از آیات به این مطلب اشاره شده که خداوند برای محقق ساختن امری که باید انجام شود، مقدماتش را فراهم می‌کند۲.

این آیات نیز که حاکی از حکم قطعی و تخلف‌ناپذیر خداوند در تدبیر عالم است، در کنار بحث از اراده و مشیت و تقدیر، به تقویت فضای فکری جبرانگارانه کمک می‌کند و در کنار زمینه‌های پیشین، می‌تواند فضای فکری را به سوی حاکمیت مطلق و بلامنازع اراده الهی - حتی در حوزه افعال انسانی - سوق ‌دهد.

اگرچه پاره‌ای دیگر از آیات نیز دربردارنده اصطلاحات یادشده نیست، اما با استناد برخی افعال به خداوند - در یک برداشت ظاهری - می‌تواند گواه خوبی برای ‌اندیشه جبرگرایان باشد. نمونه مشهوری از این دست آیات در سوره انفال چنین آمده است: «و شما آنان را نكشتيد، بلكه خدا آنان را كشت و چون [ريگ به سوى آنان] افكندى تو نيفكندى بلكه خدا افكند».۳

روایات

در سخنان منقول از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نیز تأکید بر تقدیر و نظام مشیت الهی چشم‌گیر است. این مجموعه، برداشت عمومی نسل‌های نخستین اسلامی را به این سو متمایل می‌نمود که اراده انسان در برابر نظام تقدیر و مشیت الهی یارای مقابله ندارد.

نوشته شدن آنچه تا قیامت محقق خواهد شد در أم الکتاب، تعیین آجال و ارزاق و حتی سعادت و شقاوت انسان‌ها پیش از خلق ایشان، اموری است که در روایات

1.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۰، سورۀ هود، آیۀ ۴۴، سورۀ یوسف، آیۀ ۴۱، سورۀ ابراهیم، آیۀ ۲۲، سورۀ مریم، آیۀ ۳۹.

2.. سورۀ انفال: آیۀ ۴۲ و ۴۴.

3.. (فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللّه قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللّه رَمَى) (سورۀ انفال، آیۀ ۱۷).

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1001
صفحه از 230
پرینت  ارسال به