35
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

همچنین بخشش و یا عذاب الهی به مشیت خدا واگذار شده است (‌يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ)۱

در کنار این آیات، نمونه‌های فراوانی است که تحقق اموری مشروط بر مشیت الهی دانسته شده است. این ساختار شرطی که با ترکیب حرف شرط «لو» یا «إن» با «شاء اللّه» آمده، در بیش از ۴۰ آیه تکرار شده است.

۰.(وَلَوْ شاءَ اللّه لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ)۲؛ (وَلَوْ شاءَ اللّه لَأَعْنَتَكُمْ)۳؛ (وَلَوْ شاءَ اللّه مَا اقْتَتَلَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ…. وَ لَوْ شاءَ اللّه مَا اقْتَتَلُوا)۴؛ (وَ لَوْ شاءَ اللّه لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقاتَلُوكُمْ)۵؛ (وَلَوْ شاءَ اللّه لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً)۶؛ (وَلَوْ شاءَ اللّه لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى)۷؛ (وَلَوْ شاءَ اللّه ما أَشْرَكُوا)۸؛(وَلَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ)۹؛ (وَلَوْ شاءَ اللّه ما فَعَلُوهُ)۱۰؛ (فَلَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعينَ)۱۱؛ (وَلَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَميعاً)۱۲؛ (وَلَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً)۱۳؛ (وَيُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ إِنْ شاءَ أَوْ

1.. سورۀ آل‌عمران، آیۀ ۱۲۹. همچنین نک: سورۀ نساء، آیۀ ۴۸؛ سورۀ توبه، آیۀ ۱۵؛ سورۀ عنکبوت، آیۀ ۲۱؛ سورۀ فتح، آیۀ ۱۴.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۰.

3.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۲۰.

4.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۵۳.

5.. سورۀ مائده، آیۀ ۴۸.

6.. سورۀ نساء، آیۀ ۹۰.

7.. سورۀ انعام، آیۀ ۳۵.

8.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۰۷.

9.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۱۲.

10.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۳۷.

11.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۴۹.

12.. سورۀ یونس، آیۀ ۹۹.

13.. سورۀ هود، آیۀ ۱۱۸.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
34

اراده و مشیت در معنی «طلب»، مشترک دانسته شده‌اند.

در قرآن کریم کاربرد این واژه و سایر مشتقات آن بسیار بیشتر از اراده است؛۱ در پاره‌ای از آیات، مشیت نیز همچون ‌اراده خدا مطلق بیان شده است (یفعل ما یشاء)۲ در آیات متعددی نیز وابستگی افعال مختلف، کیفیت و کمیت آنها به مشیت خداوند بیان شده است. اموری چون خلق، رزق، هدایت و ضلالت، اعطای علم و حکمت، رحمت و فضل و عفو یا عقوبت به مشیت الهی وابسته است.

خداوند هرچه بخواهد خلق می‌کند (یخلق ما یشاء) هر که را بخواهد عقیم می‌کند و هر که را بخواهد فرزند دختر و یا پسر می‌بخشد،۳ نیز خداوند به هر کس بخواهد و به هر میزان که بخواهد روزی می‌دهد (يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ)۴ و (يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ).۵

گذشته از خلق و رزق و نیز اعطای رحمت، فضل، علم، حکمت، ملک، نصرت و … که به مشیت خدا وابسته است، هدایت و ضلالت که به نوعی با اراده انسان نیز مرتبط است، وابسته به مشیت خداوند معرفی شده است؛ (مَنْ يَشَأِ اللّه يُضْلِلْهُ وَ مَنْ يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ)۶ حتی ایمان که فعل ارادی انسان شمرده می‌شود، وابسته به مشیت خداوند معرفی شده است (ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللّه)۷.

1.. مشتقات این ریشه بیش از ۱۸۰ بار در صیغه‌های مختلفی چون شاء، یشاء، نشاء، شئنا به کار رفته است.

2.. سورۀ حج، آیۀ ۱۸؛ سورۀ ابراهیم، آیۀ ۲۷؛ سورۀ آل‌عمران، آیۀ۴۰.

3.. سورۀ آل‌عمران، آیۀ ۶؛ سورۀ مائده، آیۀ ۱۷؛ سورۀ روم، آیۀ ۵۴؛ سورۀ نور، آیۀ ۴۵؛ سورۀ شوری، آیۀ ۴۹و۵۰.

4.. سورۀ شوری، آیۀ ۱۹.

5.. سورۀ شوری، آیۀ ۱۲. نیز نک: سورۀ بقره، آیۀ ۲۱۲؛ سورۀ آل‌عمران، آیۀ ۳۷؛ سورۀ اسراء، آیۀ ۳۰؛ سورۀ نور، آیۀ ۳۸؛ سورۀ قصص، آیۀ ۸۲؛ سورۀ روم، آیۀ ۳۷؛ سورۀ سبأ، آیۀ ۳۶ و ۳۹؛ سورۀ زمر، آیۀ ۵۲؛ سورۀ شوری، آیۀ ۲۷.

6.. سورۀ انعام، آیۀ ۳۹. همچنین نک: سورۀ بقره، آیۀ ۱۴۲، ۲۱۳، ۲۷۲؛ سورۀ انعام، آیۀ ۸۸؛ سورۀ یونس، آیۀ ۲۵؛ سورۀ نحل، آیۀ ۹۳؛ سورۀ زمر، آیۀ ۴؛ سورۀ نور، آیۀ ۳۵و۳۶؛ سورۀ ابراهیم، آیۀ ۴؛ سورۀ رعد، آیۀ ۲۷و۳۱؛ سورۀ قصص، آیۀ ۵۶؛ سورۀ فاطر، آیۀ ۸؛ سورۀ مدثر، آیۀ ۳۱.

7.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۱۱.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1021
صفحه از 230
پرینت  ارسال به