این است که خداوند مرتکب قبیح نمیشود و فعل واجب را ترک نمیکند. قاضی عبدالجبار در باب عدل از کتاب المغنی چنین توضیح میدهد:
۰.بدان که مقصد از این باب این است که تبیین کنیم خدای تعالی فقط افعال حسن انجام خواهد داد و قطعاً فعل واجب را انجام میدهد و ترک نخواهد کرد.۱
این تعریف از عدل بر پایه یک اصل پذیرفتهشده از سوی معتزلیان با عنوان حسن و قبح عقلی بنا شده است. حکم عقل به حسن یا قبح افعال - به عنوان اصلی ثابت - ملاک شناخت ظلم و عدل است و افعال الهی با این ملاک شناخته میشود. در واقع تفاوت دیدگاه جریانهای مختلف کلامی در موضوع عدل الهی، به معیار ایشان در شناخت حسن و قبح افعال باز میگردد.
حسن و قبح
اصحاب حدیث و در ادامه، جریان اشاعره بر این باور بودند که عقول بشری نمیتواند ملاکی برای حسن یا قبح افعال ارائه دهد و حاکم بر خدا و افعال خداوند باشد، بلکه تنها حکمِ خداوند است که سبب میشود افعال به پسندیده و ناپسند تقسیم شوند.
از اینرو هر فعلی که خداوند فاعل آن باشد - هر چه که باشد - عین عدل و حکمت است، اگرچه صدور همان فعل از ما ظلم و سفاهت شمرده شود. به بیان دیگر ملاک عدل و ظلم، خود خداوند است. هر آنچه انجام دهد نیکو و عدل و هر آنچه ترک کند قبیح، بیهوده و مصداق ظلم خواهد بود. به تعبیری در حوزه احکام