161
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

جبر، نظریه استطاعت پیش از فعل را مطرح ‌کردند که از نظر ایشان، استطاعت همان قدرت بود. از نظر این گروه همه انسان‌ها قدرت بر فعل دارند و اگر این قدرت نباشد، تکلیف و نظام پاداش بی‌معنا خواهد بود. تفسیر این جریان از استطاعت به دیدگاه قدریان نزدیک‌تر بود و از جبرگرایان و اصحاب حدیث فاصله می‌گرفت. با این همه ایشان وقوع فعل در خارج را به اراده و مشیت الهی می‌دانستند و با این بیان دیدگاه معتزله را نیز نقد می‌کردند. اما خط فکری هشام و شاگردان او تفسیر دیگری از استطاعت داشتند. هشام بن حکم اذن و اراده الهی را در مفهوم استطاعت وارد می‌کرد و میان قدرت بر فعل و استطاعت تمایز می‌گذاشت.

از نظر هشام، استطاعت همراه فعل به فاعل داده می‌شود و با اذن و اراده الهی گره خورده است. در حقیقت وی نظریه أمر بین أمرین را با مفهوم استطاعت تبیین می‌کرد. این اختلاف در تبیین و تفسیر مبانی نظریه، سبب شد برخی اصحاب به جبر و برخی به تفویض متهم شوند. اما باید توجه داشت که هیچ‌کدام از جریان‌های کلامی و حدیثی امامیه در کوفه، به جبر یا تفویض معتقد نبودند و همگی بر أمر بین أمرین و نفی جبر و تفویض اتفاق نظر داشتند؛ نهایتاً تفسیر ایشان از مبانی نظریه متفاوت بود. پس از افول مدرسه کوفه تا پیش از شکل‌گیری مدرسه بغداد نیز همین تفسیر از نظریه أمر بین أمرین در آثار برجای مانده از آن دوران مشاهده می‌شود. همه اندیشمندان و صاحب‌نظران امامیه از یک‌ سو، بر دو اصل قدرت و از سوی دیگر بر استطاعت پیش از فعل و حاکمیت اراده الهی تأکید دارند و با تبیین این دو مسئله، به نفی جبر و تفویض و تبیین أمر بین أمرین می‌پردازند.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
160

گو اینکه در این کتاب، از ذکر روایاتی که بر استطاعت مع‌الفعل دلالت دارد، پرهیز کرده است. در مجموع، فضای حاکم بر کتاب التوحید، متفاوت با الاعتقادات ارزیابی می‌شود. گو اینکه شیخ صدوق در کتاب التوحید - چنانکه در مقدمه کتاب هم اشاره کرده است - به هدف دفاع و در برابر اتهام جبرگرایی، با پرهیز از نقل روایاتی که می‌توانست دست‌آویز مخالفان در متهم نمودن شیعه به جبرگرایی باشد، تلاش می‌کند بهانه را از دست دشمن بگیرد. همچنین وی در بیان‌ و شرح روایات، تلاش کرده است با تأکید بر فراز‌هایی از روایات که نزدیک‌تر به دیدگاه قدریان است، زمینه اتهام را از بین ببرد. برای نمونه اگرچه شیخ صدوق روایاتی که دلالت بر عمومیت اراده و مشیت الهی دارد را نقل کرده - اما در این کتاب - مستند به پاره‌ای از روایات، مشیت را به اراده تشریعی یعنی امر و نهی الهی تفسیر کرده است.۱ با این‌همه و با توجه به مجموعه اقوال و آثار شیخ صدوق، نمی‌توان بیان وی از نظریه أمر بین أمرین را متفاوت با بیان بزرگان امامیه در کوفه دانست.۲

جمع‌بندی

آنچه همه گروه‌ها و جریان‌های شیعی در کوفه بر آن اتفاق نظر داشتند، نفی جبر و نفی تفویض بود که آشکارا در بیانات رسیده از اهل بیت علیهم السلام آمده بود و اشکالات عقلی آن را می‌شناختند. اما برای تبیین أمر بین أمرین، اختلافاتی میان متکلمان کوفه دیده می‌شد که در تبیین مبانی نظریه بود. کسانی چون زراره و خاندان او، مؤمن‌الطاق، هشام بن سالم و برخی دیگر از اصحاب، برای گرفتار نشدن به دامان

1.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۶-۳۴۷.

2.. نک: طالقانی، شیخ صدوق، ص۱۷۰-۱۷۸.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1058
صفحه از 230
پرینت  ارسال به