155
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

باب با عنوان «باب الاستطاعة» و «باب القضاء و المشیة و الارادة» روایات مرتبط با موضوع فاعلیت را نقل کرده است. در باب الاستطاعة یک روایت از امیرالمؤمنین علیه السلام و روایت دیگر به نقل از امام مجتبی علیه السلام آمده است که در هر دو روایت در عین بیان استطاعت، نقش آن در فاعلیت انسان و ارتباط با فاعلیت خداوند تبیین شده است. در روایت اول از امیرالمؤمنین علیه السلام در بیان استطاعت چنین آمده است:

۰.شما از سوی خدا مالک استطاعت می‌شوید، اگر به شما استطاعت داد از عطای اوست و اگر سلب کرد از امتحان و ابتلای الهی است. در عین حال خداوند مالک آن چیزی است که به شما تملیک کرده است و بر آنچه شما را بدان قادر کرده است، خود قدرتمندتر است. آیا نشنیده‌اید سخن بندگان خدا را که از او طلب حول و قوه می‌کنند آن هنگام که می‌گویند «لا حول و لا قوة الا باللّه».۱

روایت دوم، پاسخ امام مجتبی علیه السلام به نامه حسن بصری است که از قَدَر و فاعلیت سؤال کرده بود، در این نامه، امام علیه السلام با تأکید بر نفی جبر و نفی تفویض، به بیان حقیقت أمر بین أمرین می‌پردازد:

۰.کسی که به قدر خیر و شر آن ایمان نداشته باشد، کفر ورزیده و کسی که گناهان را به خداوند نسبت دهد به خداوند نسبتی بزرگ و ناروا داده است. خداوند به اکراه اطاعت نمی‌شود و از روی قهر و غلبه مورد عصیان قرار نمی‌گیرد، خداوند بندگان را رها نکرده است تا به هلاکت بیفتند، اما او همچنان بر آنچه به ایشان داده است مالکیت دارد و بر آنچه قادرشان ساخته است، خود قدرتمندتر است. اگر امر او را بپذیرند و رو به سوی طاعت بیاورند خداوند مانع آنها نمی‌شود، اما اگر اراده گناه و معصیت

1.. منسوب به علی بن موسی الرضا علیه السلام، فقه الرضا، ص۴۰۸.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
154

أمرین، دیدگاهی مشابه دیدگاه هشام داشت.۱ چنانکه پیش‌تر هم اشاره شد، ابو‌محمد نوبختی کتابی با عنوان کتاب فی الاستطاعة علی مذهب هشام داشته است.۲ ابو سهل نوبختی نیز کتابی با عنوان الردّ علی المجبّره فی المخلوق و الاستطاعة ‌تألیف کرد که می‌تواند در رد دیدگاه جبرگرایان و حتی معتزله، در مسئله خلق افعال و استطاعت باشد. اگرچه از محتوای کتاب نوبختی اطلاعی نداریم، اما از آنجا که مذهب هشام در استطاعت، کاملاً شناخته شده و مشهور و یکی از تقریر‌های معروف از نظریه أمر بین أمرین در کوفه بوده است، می‌توان دیدگاه نوبختیان را نیز بر پایه این گزارش به دست آورد.۳ از سویی می‌توان ادعا کرد که تا پایان سده سوم و حتی در بین عقل‌گرایانی چون نوبختیان، هنوز از نظریه أمر بین أمرین، با تقریر کوفیان و در تقابل جدی با دیدگاه معتزله دفاع می‌شد.

کتاب فقه‌الرضا

نمونه دیگری از میراث باقی‌مانده از این دوران، کتابی است که با عنوان فقه‌الرضا شناخته می‌شود. اگرچه برخی، این کتاب را میراث امام رضا علیه السلام دانسته‌اند، اما شواهد متعددی این احتمال را رد می‌کند. چنانکه حدیث‌شناسان و صاحبان فن مدعی‌ هستند، این کتاب - به گمان - کتاب الشرایع علی بن بابویه (پدر صدوق) یا کتاب التکلیف شلمغانی و یا نسخه‌ای متعلق به همان دوران است.۴ به هر روی این کتاب، متعلق به اواخر سده سوم و یا اوایل سده چهارم هجری است. در پایان این کتاب، دو

1.. نجاشی، فهرست أسماء مصنفی الشیعه، ص۶۳.

2.. همان.

3.. نک: حسینی‌زاده، نوبختیان، ص۱۸۰-۱۸۲.

4.. نک: منسوب به علی بن موسی الرضا علیه السلام، فقه الرضا، مقدمه کتاب.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 948
صفحه از 230
پرینت  ارسال به