و قدر الهی بدان تعلق گرفته باشد و اراده خدا بر آن واقع شود.۱
از آنجا که سخن درباره تکلیف بندگان و فعل اختیاری است، ذیل کلام - یعنی وابستگی تحقق امور به مشیت و اراده الهی - نیز مربوط به افعال بندگان است، نه امور تکوینی غیر اختیاری.
این باور را میتوان در میان شخصیتهای متعددی از امامیه در آن دوران بازجست؛ مثلاً یونس بن عبدالرحمان - از متکلمان برجسته در میان اصحاب امام رضا علیه السلام و شاگرد هشام بنحکم - نیز در خدمت امام رضا علیه السلام باور خود را درباره تحقق تکوینی امور اینگونه بیان کرد:
۰.إِنِّي لَا أَتَكَلَّمُ بِالْقَدَرِ وَلَكِنِّي أَقُولُ لَا يَكُونُ إِلَّا مَا أَرَادَ اللّه وَ شَاءَ وَ قَضَى وَ قَدَّر؛ من قول قدریه را نمیگویم، بلکه معتقدم چیزی واقع نمیشود مگر آنکه خداوند آن را مشیت، اراده، تقدیر و قضا کرده باشد.۲
حریز بن عبداللّه سجستانی و عبداللّه بن مسکان از فقهای برجسته و شخصیتهای بارز در میان محدث ـ متکلمان نیز همین دیدگاه را به نقل از امام باقر علیه السلام گزارش کردهاند.۳
نفی جبر و تفویض و بیان أمر بین أمرین
پیشتر گفته شد که دیدگاه اهل بیت علیهم السلام در موضوع فاعلیت انسان، نفی صریح جبر