میشوم، در حالیکه مشیت تشریعی خداوند عدم انجام گناه است و این فعل، مبغوض و مورد نهی الهی است.
جمعبندی
نظریه «أمر بین أمرین» در قرآن و تعالیم اهل بیت علیهم السلام ریشه دارد و به عبارتها و شکلهای مختلفی در سده نخست هجری مطرح شده بود. مبانی اندیشه اهل بیت علیهم السلام در محورهای مختلف، به تبیین فاعلیت انسان و البته نفی جبر - که اندیشهای ریشهدار در تفکر جاهلی بود - میپرداخت. تبیین مسئله قضا و قدر و نیز موضوع اراده و مشیت خداوند از یکسو و توضیح درباره قدرت و استطاعت انسان بر افعال از سوی دیگر، در تعالیم اهل بیت علیهم السلام مطرح میشد. اما به دلیل آنکه در دهههای نخست هجری هنوز نظریههای کلامی شکل نگرفته بودند، موضعگیری اهل بیت علیهم السلام تا پایان سده اول، تقابلی و نقادانه نبود. با ورود نظریههای جبر و تفویض به عرصه مباحثات کلامی و درگیر شدن اندیشه عمومی جامعه با این نظریهها، ائمه علیهم السلام با نفی صریح هر دو نظریه، دیدگاه خود را با عنوان «أمر بین أمرین» مطرح نمودند، که به سرعت به عنوان شعار شیعه و دیدگاه اختصاصی اهل بیت علیهم السلام شناخته شد.
نظریه «أمر بین أمرین» دو رویه داشت: یکی نفی نظریههای رقیب که با عبارت «لاجبر و لا تفویض» بیان میشد و دیگری رویه اثباتی آن که أمر بین أمرین بود و مبتنی بر دو اصلِ قدرت انسان بر فعل و حاکمیت اراده الهی تبیین میشد. از آنجا که ارتکاز ذهنی و فهم اولیه افراد، میان اختیار انسان و حاکمیت قدرت و اراده الهی تعارض میدید، فهم نظریهای غیر از جبر یا تفویض برای افراد دشوار و غیر ممکن بود. اما با تفسیر صحیح مبانی این نظریه از سوی اهل بیت علیهم السلام، راه سومی - که هم