بندگان، دو هزار سال قبل از خلق در علم پروردگار تقدیر شده است».۱
همچنین در نامهای که امام علیه السلام برای مأمون فرستاد و درآن باورهای اصیل و خالص اسلام را بیان فرمود، آمده است: «افعال بندگان، مخلوق خداوند است به معنای خلق تقدیری (یعنی مقدر شده است)».۲
در گزارشی که فضل بن شاذان از امام رضا علیه السلام نقل کرده است، نیز اقرار به خلق تقدیریِ افعال بندگان به عنوان یکی از باورهای مؤمن حقیقی و شیعه اهل بیت علیهم السلام شناسانده شده است.۳
کاربرد واژه خلق نسبت به تقدیرِ اعمال، نشاندهنده این واقعیت است که اعمال انسان با خداوند نیز نسبتی دارد. «خلق» فعل خداوند است و بر پایه علم و اراده واقع میشود، اما نکته مهم اینجاست که عمل انسان در «تکوین» مخلوق خداوند نیست، بلکه در مرحله «تقدیر» مخلوق خداوند است، یعنی خداوند حدود و مشخصات این فعل را معین کرده است. بر پایه توضیحی که در روایات آمده بود همه افعال، متعلق اراده و مشیت خداوند نیز هستند. به عبارت دیگر همه افعال انسانها تحت نظام مشیت، اراده، تقدیر و قضا است و با اذن الهی محقق خواهد شد. البته این مشیت و اراده تخلفناپذیر نخواهد بود، بلکه اراده و مشیت، تعیین حدود و تحقق علمی فعل است که بر پایه آن، مقدمات و شرایط برای فاعل مختار فراهم میشود و بر اساس این تقدیر، انسان استطاعت فعل را دارا خواهد شد.
بنابراین میتوان گفت هیچ فعلی بدون اراده و مشیت خداوند و بدون آنکه تقدیر شده باشد رخ نخواهد داد، زیرا اگر تقدیر نشده باشد، استطاعت آن فعل در اختیار فاعل فعل نخواهد بود و هیچ فاعلی بدون اذن و اراده الهی، فعلی نخواهد داشت.