تعبیر «علم فعلی» یاد کرد.۱ در واقع این علم، علم مخلوقیِ خدا و بیانگر مراحل هفتگانه مشیت، اراده، تقدیر و... است که اشیا پیش از ایجاد عینی در این رتبه «وجود علمی» مییابند.۲ از این مرتبه فعل الهی با تعبیر خلق تقدیری هم یاد میشود.
پس از این مرحله، خلق تکوینی و تحقق عینی اشیا واقع میشود. خلق تکوینی، همان پیدایش اشیا در عالم تکوین و خارج است، اما پیش از پیدایش و تحقق خارجی امور عالَم، میتوان در رتبهای مقدم به آنها اشاره کرد؛ در این رتبه هنوز تحقق عینی و تکوینی ندارند، اما اصطلاحاً خلق تقدیری شدهاند، یعنی صورت علمی آن پدید آمده است.
میدانیم مسئله مخلوق بودن افعال، در بین اصحاب حدیث، خوارج، جهمیه و حتی برخی از معتزلیان مطرح بوده است و البته ایشان از خلق اعمال، خلق تکوینی و در نتیجه جبر در رفتار و اعمال را نتیجه میگرفتند، در کلمات اهل بیت علیهم السلام نیز سخن از خلق اعمال به میان آمده است، اما خلق اعمال به معنای دیگری مطرح شده است که نسبتی با جبرگرایی ندارد.
عبدالسلام بن صالح هروی میگوید از امام رضا علیه السلام شنیدم که فرمود: «افعال بندگان مخلوق است. پرسیدم معنای مخلوق بودن افعال چیست؟ فرمود: یعنی تقدیر شده است».۳
حمدان بن سلیمان نیز نقل کرده است که در نامهای از امام رضا علیه السلام پرسیدم: آیا افعال بندگان مخلوق است یا غیر مخلوق؟ امام علیه السلام در پاسخ مرقوم فرمود: «افعال