قَالَ إِتْمَامُهُ عَلَى الْمَشِيَّةِ فَقَالَ أَ وَ تَدْرِي مَا قَدَّرَ قَالَ لَا قَالَ هُوَ الْهَنْدَسَةُ مِنَ الطُّولِ وَ الْعَرْضِ وَ الْبَقَاء.۱
در این بیانات، مشیت به عنوان ابتدای فعل یا اهتمام آغازین نسبت به فعل معرفی شده است. پس از مشیت یا اهتمام نخستین، نوبت به اراده میرسد که ثبوت و یا اتمام مشیت دانسته شده است. در گزارش یونس از حضرت رضا علیه السلام میخوانیم که اراده فاعلِ فعل، مسیر مشیت را تمام و به کمال میرساند.۲ این اراده به «الْعَزِيمَةُ عَلَى مَا شَاءَ اللّه»۳ در گفتار حضرت رضا علیه السلام به یونس نیز شناسانده شده تا عزیمت و قصد جدی انجام آنچه متعلق مشیت بوده را برسانند. این قصد، چیزی نیست جز باقی ماندن بر آن چه که مشیت شده است؛ همان که حضرت در نقلی دیگر به یونس فرمودند: «مَعْنَى أَرَادَ... الثُّبُوتُ عَلَيْهِ».۴
تقدیر، سومین مرحله در مسیر تحقق فعل است. موسیبن جعفر علیه السلام در پاسخ به سؤال «مَا مَعْنَى قَدَّرَ؟» فرمودند: «تَقْدِيرُ الشَّيْءِ مِنْ طُولِهِ وَ عَرْضِهِ»۵. امام هشتم علیه السلام نیز قَدَّر را به تعبیر «هُوَ الْهَنْدَسَةُ مِنَ الطُّولِ وَالْعَرْضِ وَالْبَقَاءِ»۶ شناساندهاند. در روایتی دیگر امام رضا علیه السلام در توضیح معنای قدر برای یونس بن عبدالرحمان آن را «هِيَ الْهَنْدَسَةُ وَ وَضْعُ الْحُدُودِ مِنَ الْبَقَاءِ وَ الْفَنَاءِ»۷ و یا در نقلی جامعتر به « وَضْعُ الْحُدُودِ مِنَ الْآجَالِ وَالْأَرْزَاقِ وَ الْبَقَاءِ وَالْفَنَاءِ»۸ معرفی
1.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۴۴.
2.. همان.
3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۸.
4.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۴۳.
5.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۰.
6.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۴۴.
7.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۸.
8.. قمی، تفسیر القمی، ج۱، ص۲۴.