عبداللّه بن مسکان نقل کرده است، امام صادق علیه السلام فرمود:
۰.لَا يَكُونُ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ إِلَّا بِهَذِهِ الْخِصَالِ السَّبْعِ بِمَشِيّةٍ وَ إِرَادَةٍ وَ قَدَرٍ وَ قضا وَ إِذْنٍ وَ كِتَابٍ وَ أَجَلٍ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يَقْدِرُ عَلَى نَقْضِ وَاحِدَةٍ فَقَدْ كَفَرَ۱؛ نه در زمين و نه در آسمان چيزى پدید نمیآید، مگر با اين هفت خصلت: به مشيت و اراده و قدر و قضا و اذن و كتاب و اجل، پس هر كس گمان برد كه مىتواند يكى از اينها را نقض كند یقیناً كافر است.
در این بیان، امام علیه السلام پیدایش همه آنچه در آسمان و زمین است - و به تعبیری کل نظام خلقت - را وابسته به مشیت و اراده الهی دانستهاند، که از جمله این موارد، افعال انسانها است. چنانکه در این روایت و سایر روایات این حوزه، نظام تقدیر و قضای الهی را در ادامه مشیت و اراده و پیش از تحقق تکوینی امور عالم، ضروری میشمارد. در ادامه به تبیین معنای مشیت و اراده و نیز تقدیر و قضا در نظام فاعلیت حق تعالی خواهیم پرداخت. در اینجا بر این نکته تأکید میکنیم که در اندیشه اهل بیت علیهم السلام و همچنین امامیه نخستین، ارتباط معناداری میان مشیت و اراده حق تعالی و نظام تقدیر، با تمامی امور تکوینی عالم وجود دارد و افعال انسان در مرحله تحقق خارجی، از این قاعده مستثنا نیست.
توقف پیدایش امور بر مشیت و اراده الهی، در روایات دیگری از امام صادق و امام کاظم علیهما السلام تأکید شده است. ۲ در گزارشی که حمزة بن محمد طیار از امام صادق علیه السلام نقل کرده است امام علیه السلام فرمود:
۰.«مَا مِنْ قَبْضٍ وَ لَا بَسْطٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهِ مَشِيَّةٌ وَ قضاءٌ وَ ابْتِلَاء».۳