در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز جبر به معنای نسبت دادن افعال - از جمله گناهان به خداوند - به کار رفته و مستلزم ظالم دانستن خدا معرفی شده است.
امام علی علیه السلام در بیانی فرمود: «نگویید خداوند آنان را بر انجام گناهان وادار ساخته است تا بدینگونه خدا را ستمگر بدانید».۱
در روایات فراوانی خداوند رحیمتر، کریمتر و عادلتر از آن معرفی شده که کسی را بر گناه مجبور کند و سپس وی را عذاب نماید.۲ پس جبر یعنی وادار کردن کسی به کاری بدون آنکه اراده فرد در انتخاب فعل نقش داشته باشد. بنابراین تعریف، جبر هم شامل خلق و ایجاد فعل در افراد میشود - به گونهای که قدرت و استطاعت فرد در انجام فعل هیچ تأثیری ندارد - و هم بر مواردی اطلاق میشود که امری حاکم بر اراده فرد، سرنوشت و پدید آمدن فعل را رقم میزند.
باور به قَدَر شاخصه جبرگرایی
چنانچه پیشتر هم اشاره شد، جبر کلامی با موضوع اراده و مشیت حقتعالی و به ویژه با مسئله قضا و قدر پیوندی عمیق دارد و قول به قضا و قدر لازم و حتمی، نیز مستلزم جبر و بطلان ثواب و عقاب دانسته شده است.
در اندیشه عرب جاهلی و پیش از اسلام نیز عقیده به قَدَر، گاه با سلب اختیار و رفع مسئولیت از انسان همنشین و همراه میشد. طرح مسئله قَدَر در قرآن و تعالیم نبوی و تأکید بر گستردگی و لزوم ایمان به خیر و شر آن، منازعات پراکندهای را در زمان پیامبر صلی الله علیه و اله پدید آورد؛ اما بحث درباره این مسئله مانند سایر مسائل اعتقادی در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و اله متداول و معمول نشد.
اگرچه گزارشهای نادری از برداشت جبرگرایانه برخی مسلمانان از موضوع قدر