33
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

۰.(وَإِذا أَرادَ اللّه بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ)۱؛ (قُلْ مَنْ ذَا الَّذي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللّه إِنْ أَرادَ بِكُمْ سُوءاً أَوْ أَرادَ بِكُمْ رَحْمَةً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللّه وَلِيًّا وَ لا نَصيراً)۲؛ (وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللّه قُلْ أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه إِنْ أَرادَنِيَ اللّه بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَني‏ بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللّه عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ)۳؛ (قُلْ فَمَنْ يَمْلِكُ لَكُمْ مِنَ اللّه شَيْئاً إِنْ أَرادَ بِكُمْ ضَرًّا أَوْ أَرادَ بِكُمْ نَفْعاً بَلْ كانَ اللّه بِما تَعْمَلُونَ خَبيراً)۴

در آیه‌ای دیگر شیوه تعامل خداوند با قومی که اراده کرده ایشان را هلاک کند چنین آمده است:

۰.«و چون بخواهيم شهرى را هلاک كنيم، خوش‌گذرانان آن را وا مى‏داريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند، و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد، پس آن را [يكسره‏] زير و زبر كنيم».۵

ب. مشیت

واژه دیگری که معنایی نزدیک و مرتبط با اراده دارد «مشیت» است. مشیت مصدر از ریشه «ش ی ء» و به معنی اراده به کار رفته است.۶ اگرچه متکلمان و البته پاره‌ای از واژه‌پژوهان تفاوت‌هایی بین اراده و مشیت ذکر کرده‌اند، اما فارغ از این تفاوت‌ها

1.. سورۀ رعد، آیۀ ۱۱.

2.. سورۀ احزاب، آیۀ ۱۷.

3.. سورۀ زمر، آیۀ ۳۸.

4.. سورۀ فتح، آیۀ ۱۱.

5..(وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً)(سورۀ اسراء، آیۀ ۱۶).

6.. ابن منظور، لسان العرب، ج۱، ص۱۳۰.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
32

گمراهی انسان‌ها در ارتباط با اراده و خواست الهی تبیین شده است: «پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد، دلش را به پذيرش اسلام مى‏گشايد و هر كه را بخواهد گمراه كند، دلش را سخت تنگ مى‏گرداند، چنان كه گويى به زحمت در آسمان بالا مى‏رود. اين گونه، خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد».۱

در نمونه‌ای دیگر به صراحت تأکید شده است که اگر خداوند گمراهی کسی را اراده کرده باشد، حتی اندرز و راهنمایی پیامبر نیز در او کارگر نخواهد بود:

۰.«و اگر بخواهم شما را اندرز دهم، در صورتى كه خدا بخواهد شما را بيراه گذارد، اندرز من شما را سودى نمى‏بخشد. او پروردگار شماست و به سوى او باز گردانيده مى‏شويد». ۲

در آیات دیگری تأکید شده که خداوند اراده کرده برخی در حال کفر از این دنیا بروند.۳ در پاره‌ای دیگر از این آیات به این نکته اشاره شده است که اگر خداوند اراده کند شرّ و یا آسیبی به کسی برسد، هیچ کسی یارای مقابله و دفع آن ضرر را نخواهد داشت، چنانچه اگر اراده نماید خیری را به کسی برساند کسی نمی‌تواند مانع او شود.۴

همین مضمون در آیات متعددی تکرار شده است:

1..(فَمَنْ يُرِدِ اللّه أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللّه الرِّجْسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۲۵).

2..(وَ لا يَنْفَعُكُمْ نُصْحي‏ إِنْ أَرَدْتُ أَنْ أَنْصَحَ لَكُمْ إِنْ كانَ اللّه يُريدُ أَنْ يُغْوِيَكُمْ هُوَ رَبُّكُمْ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ)(سورۀ هود، آیۀ ۳۴).

3..( فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُريدُ اللّه لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ)(سورۀ توبه، آیۀ ۵۵)؛ (وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُريدُ اللّه أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ)(سورۀ توبه، آیۀ ۸۵).

4.. (وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللّه بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ) (سورۀ یونس، آیۀ ۱۰۷).

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1085
صفحه از 230
پرینت  ارسال به