165
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

اراده صفت فعل است و نه صفت ذات،۱ به تعبیر دیگر جنس اراده از سنخ فعل است، پس حادث خواهد بود.۲ حاصل ادعای معتزله این بود که اراده نه ذاتی است و نه قدیم، زیرا اگر اراده ذاتی باشد، تغییر در اراده، تغییر در صفت ذاتی خدا خواهد بود و اگر اراده غیر ذات، اما قدیم باشد باز هم تغییر‌ناپذیر است، زیرا تغییر با قدیم بودن سازگار نیست.۳

بنابراین خداوند مرید است به واسطه معنایی حادث که البته این معنای حادث بدون محل است.۴ ابوالهذیل علاف معتقد بود ‌اراده خدا غیر خداست۵ و خداوند از ازل نسبت به آنچه علم دارد اراده‌ای نداشت، سپس اراده کرد.۶ امامیه نیز - چنان که پیش‌تر گذشت - اراده را صفت فعل و حادث معرفی می‌کرد.

اختلاف دیگر در موضوع اراده به حوزه شمول و گستردگی اراده الهی باز می‌گردد، آیا ‌اراده خداوند شامل افعال انسان نیز می‌شود یا محدود به امور تکوینی و خارج از اختیار انسان است؟ در اینجا نیز محدود نمودن ‌اراده خدا به امور تکوینی و خارج کردن افعال انسان از سیطره ‌اراده خداوند، نتایج مهمی در مسئله جبر و اختیار دارد. چنانچه باور به شمول اراده الهی نسبت به افعال انسان با تفسیر‌های متعدد، می‌تواند منشأ نظریه‌های متنوعی در فاعلیت انسان باشد.

اصحاب حدیث، اراده الهی را مطلق دانسته، معتقد بودند هیچ خیر و شری در این عالم پدید نمی‌آید، مگر به اراده و مشیت الهی.۷ به عقیده این گروه حتی شرور و

1.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۶، ص۳؛ اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۰۹.

2.. قاضی عبدالجبار، شرح اصول الخمسة، ص۱۲۶.

3.. همان، ص۲۴۹-۳۰۲.

4.. همان، ص۳۰۰؛ قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۶، ص۳.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۶۴.

6.. همان، ص۵۱۲.

7.. همان، ص۲۹۱.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
164

امامیه - که منکر هر دو دیدگاه و پیشنهاددهنده راه سوم است - مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. در این مقایسه تلاش می‌شود سه دیدگاه را از طریق مؤلفه‌ها و مبانی، با یکدیگر مقایسه و نقاط اشتراک و افتراق را بازشناسی کنیم و سپس در ادامه به نتایج، پیامدها و آثار باور و التزام به أمر بین أمرین در برابر دو دیدگاه رقیب خواهیم پرداخت.

مبانی و مؤلفه‌ها

نظریه أمر بین أمرین و سایر نظریه‌ها در حوزه فاعلیت انسان، مبتنی بر یک سری مبانی، ارائه شده‌اند که البته هر یک در جای خود محل مناقشات زیادی بوده و جریان‌های مختلف فکری، هرکدام تصویری از این مبانی به دست داده‌اند. پیش‌تر اراده و سلطنت الهی و اصل قدرت و اراده انسان به عنوان مبانی نظریه أمر بین أمرین بیان شد. در کنار این دو، اصل تکلیف و عدل الهی نیز از موضوعات مهمی هستند که اتخاذ موضع در هر کدام می‌تواند مبنای نظریه‌ای در فاعلیت انسان باشد.

اراده الهی

همه مسلمانان، خداوند را با وصف اراده می‌شناسند، اما گروه‌های مختلف اسلامی در اینکه حقیقت اراده چیست و چه نسبتی با ذات الهی دارد، اختلاف نظر دارند. نخستین اختلاف در مسئله اراده الهی، در نسبت این صفت با ذات مطرح بود؛ اصحاب حدیث و در پی ایشان اشاعره، اراده را همچون علم و قدرت از صفات ذات و قدیم می‌شمردند که البته متمایز از ذات، ولی از ازل موجود بوده است.۱ در برابر ایشان، معتزلیان بر این باور بودند که اگرچه خداوند حقیقتاً مرید است، اما

1.. شهرستانی، الملل و النحل، ص۱۱۸-۱۱۹.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1079
صفحه از 230
پرینت  ارسال به