159
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

نفی الجبر و التفویض»، «باب الاعتقاد فی الارادة و المشیة»، « باب الاعتقاد فی القضاء و القدر» و «باب الاعتقاد فی الاستطاعة» به تبیین این مسئله مهم و بیان دیدگاه امامیه پرداخته است. آنچه در این ابواب چشم‌گیر است، گستردگی بحث از اراده و مشیت و قضا و قدر و به عبارتی حضور فاعلیت خداوند همراه با فاعلیت انسان است.

شیخ صدوق در باب «الارادة و المشیة» به آیات متعددی اشاره می‌کند که از اراده و مشیت خداوند نسبت به افعال انسان سخن گفته است، مثلاً (وَ لَوْ شاءَ اللّه ما أَشْرَكُوا) یا (وَلَوْ شِئْنا لَآتَيْنا كُلَّ نَفْسٍ هُداها). وی تصریح کرده است که افعال بندگان، به مشیت و اراده و قضا و قدر الهی است. همچنین وی از تعبیر خلق برای افعال بندگان استفاده کرده و افعال عباد را مخلوق خداوند به خلق تقدیری می‌داند؛ یعنی خداوند از پیش نسبت به اندازه افعال انسان علم دارد و زمینه انجام فعل را نیز فراهم کرده است.۱ حاصل کلام شیخ صدوق در این چند باب این است که خداوند پیش از فعل به انسان قدرت و اختیار داده است - البته نسبت به افعال او اراده و مشیت دارد - اما به جبر، مانعی در برابر آن پدید نیاورده است و خود نیز فاعل و پدیدآورنده افعال نیست.۲

شیخ صدوق در کتاب التوحید نیز با مقدم کردن باب «المشیة و الارادة» بر باب «الاستطاعة»، بر همین معنا تأکید کرده است. روایات متعدد در باب «المشیة و الاراده» و نیز باب «القضاء و القدر» بر عمومیت و نقش فاعلیت خداوند در همه امور عالم حکایت دارد. البته شیخ صدوق در باب «الاستطاعة» با نقل بیش از بیست روایت، بر وجود قدرت و استطاعت پیش از تکلیف، تأکید و اصرار دارد و

1.. شیخ صدوق، الاعتقادات، ص۲۹.

2.. همان، ص۲۹-۳۹.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
158

اشاره شد - با تفکیک «آلة الاستطاعة» از «تمام الاستطاعة» - اذن و اراده الهی را مقدمه استطاعت واقعی معرفی می‌کند. آلة الاستطاعة پیش از فعل موجود است و زمینه تکلیف را فراهم می‌سازد. انسان با دارا بودن این مقدار از استطاعت، از جبهه جبرگرایان فاصله می‌گیرد، اما فاعلیت این فاعل منوط به اذن الهی است و ‌اراده خداوند در همه جا حاکم است. فراگیری اراده الهی فاصله این نظریه را از قدریان تفویضی آشکار می‌کند.۱

دسته‌بندی و چینش این روایات در کتاب الکافی، کاملاً در راستای تبیینی است که در کوفه از نظریه أمر بین أمرین وجود داشت و می‌توان فهم کلینی را بسیار نزدیک به دیدگاه هشام بن حکم ارزیابی کرد.

شیخ صدوق

شیخ صدوق، محمد بن علی بن بابویه نیز به عنوان یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظران امامیه در پایان این دوره، دیدگاه مشابهی دارد. خوشبختانه آثار متعددی از شیخ صدوق برجای مانده است که در این میان، در چندین اثر به مسئله فاعلیت انسان پرداخته شده است. اما وی در دو کتاب، تبیین کامل‌تری از این مسئله ارائه کرده است؛ نخست در رساله الاعتقادات برای بیان باور امامیه، مستند به چند روایت به تبیین مسئله پرداخته است. بار دیگر در کتاب التوحید با نقل روایات متعدد در چندین باب و شرح و توضیح روایات در چند بیان، دیدگاه خویش را در مسئله فاعلیت انسان و نظریه أمر بین الأمرین تبیین کرده است. وی در رساله الاعتقادات در چند باب با عنوان «باب الاعتقاد فی افعال العباد»، «باب الاعتقاد فی

1.. کلینی، الکافی، باب انه لا یکون شیء فی السماء و الارض الا بسبعة، ج۱، ص۱۶۱.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1007
صفحه از 230
پرینت  ارسال به