بررسی این کتاب نشان میدهد تقریر برقی از مسئله فاعلیت انسان در قالب نظریه أمر بین أمرین، همان تقریر کوفیان است و با پذیرش فاعلیت انسان، همچنان بر حاکمیت اراده خداوند و باز بودن دست الهی در تدبیر امور عالم اصرار دارد.
علی بن ابراهیم و تفسیر قمی
کتاب دیگری که از همین دوران در دسترس است، تفسیری منسوب به علی بن ابراهیم قمی است. اگرچه در انتساب این کتاب به علی بن ابراهیم تردیدهایی وجود دارد،۱ اما اگر کتابِ موجود را نوشته یکی از شاگردان او هم بدانیم، باز اثری متعلق به سده سوم و یا اوایل سده چهارم هجری و البته دربردارنده دیدگاههای علی بن ابراهیم و مشایخ قم خواهد بود. در مقدمه این کتاب، دیدگاه جبرگرایان و نیز معتزلیان به صراحت و مستند به آیات قرآن، رد شده است. در این ردیه روح نظریه «أمر بین أمرین» موج میزند. علی بن ابراهیم ابتدا دیدگاه جبرگرایان را صریح و آشکار بیان کرده است؛ به تعبیر وی جبرگرایان کسانی هستند که فاعل حقیقیِ افعال را خداوند میدانند و معتقدند انتساب افعال به انسان مجازی است. وی در طلیعه مطلب چنین نوشته است:
اما رد بر جبرگرایان که میگویند ما فعلی نداریم و مجبور هستیم و این خداوند است که فعل را برای ما ایجاد میکند و در حقیقت انتساب افعال به مردم، انتساب مجازی است نه حقیقی. ۲