129
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

صدوق در «باب الاستطاعه» کتاب التوحید از زراره نقل کرده است، از همین کتاب برگرفته باشد.۱ در فهرست اسامی آثار هشام بن حکم نیز کتابی با عنوان الاستطاعه و نیز کتاب الجبر والقدر به چشم می‌خورد۲ که به احتمال فراوان، در ردّ دیدگاه جبرگرایان و تبیین فاعلیت انسان به نگارش درآمده بود. ابن أبی‌عمیر که خود، شاگرد هشام بن حکم و در ادامه از پیروان هشام بن سالم و از محدثان و فقیهان برجسته کوفه بود، نیز کتابی با عنوان الاستطاعة و الافاعیل و الردّ علی أهل القدر و الجبر در کارنامه خود دارد.۳ محمد بن خلیل سکاک، شاگرد دیگر هشام بن حکم نیز کتابی با عنوان الاستطاعه داشته است.۴

در سده سوم نیز فضل بن شاذان که خود را وارث متکلمانی چون هشام بن حکم معرفی می‌کرد، کتابی با عنوان الاستطاعة و کتاب النسبة بین الجبریة والثنویة در ردّ جبرگرایان و بیان فاعلیت انسان ‌تألیف کرده است.۵ محمد بن حسین بن أبی‌الخطاب، از محدثان برجسته این دوران نیز کتابی با عنوان الردّ علی أهل القدر که - احتمالاً در ردّ معتزله - در مسئله فاعلیت انسان بوده است، از خود به یادگار گذاشت.۶ متکلمان عقل‌گرای نوبختی بغداد و محدثان قم نیز در ردّ دیدگاه جبرگرایان و تبیین صحیح از استطاعت و فاعلیت انسان میراث قابل توجهی را پدید آوردند. چنانکه ابوسهل نوبختی - متکلم برجسته امامی در پایان سده سوم - کتاب الرد علی المجبّره فی المخلوق و الاستطاعة۷ را از خود برجای نهاد و حسن بن موسی

1.. نک: مدرسی طباطبایی، میراث مکتوب شیعه، ص۴۸۲.

2.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۴۹۵؛ نجاشی، فهرست أسماء مصنفی الشیعه، ص۴۳۴.

3.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۴۰۵؛ نجاشی، فهرست أسماء مصنفی الشیعه، ص۳۲۷.

4.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۳۸۹.

5.. نجاشی، فهرست أسماء مصنفی الشیعه، ص۳۰۷.

6.. همان، ص۳۳۴.

7.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۳۱.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
128

پس بنا بر گزارش اشعری، تا پایان دوران حضور و پیش از دوران غیبت - یعنی در سراسر مدرسه کوفه - در امامیه قول به جبر یا تفویض مطرح نیست. همه گروه‌ها و جریان‌های فکری حتی اگر در تبیین این نظریه اختلاف داشتند، اما همان‌گونه که جبر را انکار می‌کردند، با تفویض معتزلی نیز مخالف بودند.

در فصل پیشین گفتیم که نظریه «أمر بین أمرین» بر پایه دو اصل استطاعت و حاکمیت اراده الهی تبیین می‌شود. بنابراین برای بازشناسی دیدگاه امامیه در سده‌های نخست، نیز باید دیدگاه ایشان را در این دو محور اساسی شناسایی و آنگاه تبیین ایشان از نظریه را به داوری بنشینیم.

استطاعت و قدرت بر فعل

از آنجا که نظریه أمر بین أمرین، در موضوع فاعلیت انسان است و فعل و فاعلیت با قدرت و - به تعبیر متکلمان آن دوره - استطاعت ارتباط مستقیم دارد، سخن از استطاعت مهم‌ترین رکن مسئله و مورد توجه گروه‌های مختلف کلامی بوده است. استطاعت و ارتباط آن با فاعلیت انسان، از موضوعاتی است که از نخستین سال‌های پیدایش مدرسه کوفه، محور بحث و مناقشه بوده و حتی در آثار و مکتوبات اندیشمندان این مدرسه نیز قابل پیگیری است. بر پایه گزارش‌های فهرست‌نگاران، بیشتر متکلمان نظریه‌پرداز کوفه کتاب‌هایی در موضوع استطاعت و نظریه‌های مرتبط با فاعلیت انسان نگاشته‌اند. زرارة بن أعین که دیدگاهش در مسئله استطاعت در منابع مختلف گزارش شده است، کتابی با عنوان کتاب الاستطاعة والجبر داشته است.۱ این کتاب اکنون در دست نیست، اما شاید روایاتی که شیخ

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۱۰؛ نجاشی، فهرست أسماء مصنفی الشیعه، ص۱۷۵.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1014
صفحه از 230
پرینت  ارسال به