125
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

اگرچه این دو جریان در روش، تفاوت‌هایی با یکدیگر داشتند، اما در بن‌مایه‌های فکری خود تفاوت اساسی نداشته و بر محور معارف رسیده از اهل بیت علیهم السلام متمرکز می‌شدند. از این‌رو می‌توان با بازخوانی نظریه‌های کلامی و تبیین‌های منقول از متکلمان این مدرسه و نیز مراجعه به روایات نقل شده از سوی محدثان در آن دوران، ‌اندیشه امامیه در مدرسه کوفه را بازیابی و بازخوانی کرد.

کلام امامیه پس از افول و پایان فعالیت مدرسه کلامی کوفه - در نیمه سده سوم - با همان شاخص‌های معرفتیِ جریان محدث-متکلمان، به قم انتقال یافت. محدثان و اندیشوران مدرسه قم، تلاش گسترده‌ای را برای فهم دستگاه معرفتیِ درون روایات و ارائه این نظام معرفتی به جامعه مؤمنان آغاز کردند. مشایخ قم در کنار حفظ و پالایش میراث رسیده از کوفه، برای نخستین بار تولید و تدوین نظام کلامی و کتاب‌های جامع را رقم زدند. در میان آثار باقی‌مانده از این مدرسه کلامی، منابعی چند در حوزه کلام تبیینی وجود دارد که با استفاده از دلایل عقلی، به توضیح و تبیین روایات پرداخته است. این منابع، دستگاه معرفتی مستخرج از روایات را در مجموعه‌ای نظام‌مند ارائه کرده‌اند. با توجه به اینکه اندیشه کلامی امامیه تا پایان سده چهارم، عمدتاً در این دو مدرسه تبیین و ارائه شده است، برای بازشناسی نظریه «أمر بین أمرین» در اندیشه امامیه نخستین، به آثار و اندیشه اندیشوران کوفه و قم مراجعه می‌کنیم. البته آثار اندک و گزارش‌های پراکنده‌ای از اندیشه معدود متکلمان و اندیشوران امامیه در بغداد - پیش از شکل‌گیری مدرسه عقل‌گرای امامیه در بغداد - نیز وجود دارد که می‌تواند تصویر نسبتاً روشنی از دیدگاه امامیه نخستین تا پیش از مدرسه بغداد را ترسیم نماید.

نظریه أمر بین أمرین در مدرسه کلامی کوفه

پیش‌تر اشاره شد که در آغاز سده دوم، در موضوع فاعلیت انسان، دو نظریه جبر و


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
124

کوفه و در سده دوم هجری شکل گرفت و نخستین نظریه‌پردازی‌های کلامی امامیه را در سده دوم و میان امامیه در مدرسه کوفه می‌توان بازجست.۱

بر پایه گزارش‌های به دست آمده از منابع تاریخی و به ویژه کتاب‌های فهرست۲ و مقالات نگاری۳ - از نخستین سال‌های سده دوم - کار تبیین و دفاع از معارف ‌دینی، در میان امامیه کوفه آغاز شد. در این زمان جریان‌های مختلف فکری با شیوه‌های متمایز دست به تبیین باورهای رسیده از خاندان اهل بیت علیهم السلام زده و گاه با تولید نظریه‌های کلامی، به دفاع عقلانی از میراث وحیانی می‌پرداختند. جریان‌شناسی امامیه در کوفه هدف این مقال نیست و پژوهش‌های مستقلی در این زمینه صورت گرفته است،۴ اما به اجمال می‌توان گفت که در کوفه دستِ کم دو جریان مهم کلامی شکل گرفت که می‌توان از ایشان با عنوان جریان کلامی نظریه‌پرداز و جریان حدیثی-کلامی یاد کرد. تفاوت این دو جریان به روش ایشان در تبیین عقاید و باورهای کلامی باز می‌گشت. رویکرد کلامی به دنبال بازخوانی و تبیین عقلانیِ معارف رسیده از مدرسه اهل بیت علیهم السلام و دفاع از آن در مقابل جریان‌های فکری رقیب، با ادبیاتی جدید بود. ولی رویکرد حدیثی-کلامی در پی فهم دقیق معارف و میراث رسیده از اهل بیت علیهم السلام و عرضه آن به جامعه مؤمنان بوده، از ورود به عرصه نظریه‌پردازی و تبیین‌های خارج از چارچوب نص، پرهیز می‌کرد.۵

1.. نک: سبحانی، «کلام امامیه، ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص ۲۶-۲۷.

2.. به ویژه دو کتاب الفهرست شیخ طوسی و فهرست أسماء مصنفی الشیعه از نجاشی با معرفی آثار و مکتوبات امامیه در سده‌های نخست، اطلاعات زیادی را به دست می‌دهند.

3.. در این میان به ویژه کتاب مقالات الاسلامیین با گزارش‌های متعدد از جزیی‌ترین دیدگاه‌ها در بین امامیۀ سده‌های دوم و سوم، منبع مهمی برای دست‌یابی به وضعیت فکری جامعۀ اسلامی و از جمله شیعیان در سده‌های نخستین است.

4.. نک: اقوام کرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه» ، سراسر مقاله.

5.. سبحانی، «کلام امامیه ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص۲۷.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1092
صفحه از 230
پرینت  ارسال به