مورد آن در بخش پشتیبانی با نصرت الهی در تقویت «خدا ـ پشتیبان» گذشت.۱ یک مورد آن هم که یادآوری تأیید مؤمنان با نصرت خداست۲ در تقویت «نصرت ـ یادی» گذشت.
با این حساب، از تمامی آیاتی که مشتمل بر واژه «أید» بود، تنها دو مورد باقی میماند که بیانگر روش خدا ـ پشتیبان است. مورد اوّل در جریان هجرت پیامبر صلی الله علیه و اله و مخفی شدن ایشان در غار ثور است که تأییدات غیبی خداوند به وسیله لشکریان نامرئی به کمک ایشان آمده است:
(...إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا....۳
در آن هنگام که آن دو در غار بودند، و او به همراه خود میگفت: «غم مخور، خدا با ماست!» در این موقع، خداوند، آرامش خود را بر او فرستاد و با لشکرهایی که مشاهده نمیکردید، او را تقویت نمود).
این نیروهای غیبی، ممکن است اشاره به فرشتگانی باشد که حافظ پیامبر صلی الله علیه و اله در این سفر پُر خوف و خطر بودند، و یا آنها که در میدان جنگ «بدر» و «حنین» و مانند آن، به یاری او شتافتند.۴ تأیید و تقویتی که از جانب خدا شامل حال ایشان شد، در کنار نزول آرامش الهی، سبب گردید تا ایشان در آن لحظات دشوار که هر آن، احتمال برخورد وی با دشمنانی كه به قصد كشتن وی تا مرز دستگيری او پيش آمده بودند، میرفت، هیچ گونه ناراحتی و اندوهی نداشته باشد و حتّی همراه خود را نیز به آرامش دعوت نماید.
مورد دوم در آیه ۲۲ سوره مبارک مجادله بیان شده است و از مورد تأیید قرار گرفتن بندگانی که در درجات بالای ایمان باشند، خبر داده است:
(لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ....۵