الکافی
ابوجعفر محمد بن یعقوب کُلَینی رازی سَلسَلی (د. ۳۲۸/۹۳۹ یا ۳۲۹/۹۴۰)، نویسنده کتابی است که یکی از چهار کتاب حدیثی رسمی شیعیان تلقی میشود: الکافی فی علم الدین.۱ این دانشنامه موجز اما عظیم و متشکل از بیش از ۱۶۰۰۰ گزارش ( اخبار) که به پیامبر[[ص]] یا یکی از اعضای خاندان مقدس و مورد احترام نزد شیعیان دوازدهامامی باز میگردد، در یک دوره بیستساله گردآوری شده است. به طور خاص در ارتباط با آن دسته از مطالب این کتاب که، تصریحا یا تلویحا، دستبُردِ عمدی در متن قرآن توسط عوامل متخاصم با مدعیات شیعه را تقویت میکنند، دیدگاههای بسیار متنوعی وجود دارد. به گفته برخی از نویسندگان، به رغم جایگاه والای کافی، بیشتر مطالب آن در مقوله خَبَر الاَحاد قرار دارد، و ازاینرو چنان سخنانی اصلا قانعکننده نیستند.۲
طبق سایر دیدگاهها هر حدیثی در کافی، به این دلیل که این کتاب در دوره غیبت صغرا (۸۷۳ ۹۳۹م) گردآوری شده، صحیح و در خور اعتماد است و ازاینرو قاعدتاً باید مورد تأیید امام غایب باشد. در واقع برخی از کلینی با تعبیر اولین نماینده ( نائب) امام غایب یاد کردهاند.۳ بنابراین، دستکم مطالب زیر میتواند توأم با این علمِ اطمینانبخش خوانده شود که این کتاب، اگر نگوییم از جانب همه، دستکم از جانب برخی در خور اعتماد، و بنا بر
1.. ارجاعاتی که در ادامۀ مطلب میآید به دو جلد نخست این کتاب محدود میشود، یعنی به الاصول من الکافی، ۲ جلدی (تهران: دارالکتب الاسلامیّه، ۱۳۷۴/۱۹۵۴). سه اثر دیگر عبارتاند از: مَن لایحضره الفقیه نوشتۀ ابن بابوَیه (د. ۳۸۱/۹۹۱)، تهذیب الاحکام، و الاستبصار نوشتۀ طوسی (د. ۴۶۰/۱۰۷۰).
2.. مُرتَضی (د. ۴۳۶/۱۰۴۶) که "از بسیاری از مجتهدون فراتر رفت و ادعا کرد که خبر واحد ... نمیتواند به منزلۀ دلیل فقهی ذکر شود" (Kohlberg, ۲۲۲ n. ۷۰)، و مجلسی (د. ۱۱۱۰/۱۷۰۰) (ibid., ۲۱۸) نیز چنین نظری دارند. در مورد مجادلات پیرامون استفاده از اخبار الآحاد ن.ک: Newman, ۱:۴۲-۴۹. همچنین ن.ک: ‘khabar al-wāḥid’, EI۲ و اکنون:
Norman Calder, ‘Doubt and Prerogative: the emergence of an Imāmī Shīʿī theory of jurisprudence’, Studia Islamica ۷۰ (۱۹۸۹), ۵۷-۷۸.
برای دیگر ابعاد نقد حدیث در رابطه با این موضوع، ن.ک: Kohlberg, ۲۱۹ [[ب.ت: کلبرگ، نکاتی]].
3.. Newman, ۴۷-۴۹.
در اینجا از مجلسی نقل شده که گفته است تمامی اخبار کافی و فقیه صحیح هستند. از قزوینی (به واسطۀ خوانساری) نقل میشود که گفته است: تمامی اخبارِ کافی صحیح هستند، زیرا مورد قبول امام غائب بودهاند، با در نظر گرفتن اینکه کُلَینی این مجموعه را در دوران غیبت صغرا گردآوری کرده و اینکه « رَوی» [[راوی؟]] در کافی به خود امام اشاره دارد، درحالیکه عالِم به یکی از نمایندگان او اشاره میکند.