[[و اینکه]] یگانه منبع این دانش قرآن است.۱ وقتی امامان آشکارا وابسته به خدا معرفی شوند، تقلیل مشهودی در ویژگیهای فرا انسانی امام رخ میدهد و آموزه امامت اینچنین تعدیل میشود: امامان حاملان وحی جدیدی نبودند، بلکه صرفا وظیفه داشتند که مطابق قرآن و سنت پیامبر[[ص]] حقایق ایمانیِ مُنزَل را تعلیم و تفسیر کنند.۲ به این ترتیب در ادامه این باور شکل گرفت که امامان در ردیف انبیاء قرار ندارند۳ و محمد[[ص]] بر همه ابنای بشر برتری دارد.۴
روایات مذکور بهروشنی نشان میدهند که ارج نهادن فراوان به محمد[[ص]] و حاصل عمر او [[= قرآن]]، ضرورتا تنزل نقش و اهمیت امامان را در پی دارد. امامان به طور مستقل دارای ولایت دینی شناخته نمیشوند، بلکه حلقههای به هم پیوسته زنجیرهای از یک سنت دینی را شکل میدهند. این نیز روشن است که طبیعتا طبق باور امامیه نیز شالودههای این سنت دینی قرآن و سُنّت هستند. و نیز پرواضح است که تنها برخی از امامان به عنوان مفسران قرآن جلوه یافتند.۵ ۶ و احادیث پیامبر[[ص]] و امامان[[ع]]، و به طور خاص قرآن، تنها اصولِ راهنمای تعاملات دینی قلمداد میشوند. به عبارتی، قرآن متضمن همه اطلاعات ضروری است، به گونهای که کلام و فقه عقلی یا نظری، دانشهایی غیرضروری یا حتی مضر قلمداد میشوند.۷ در نگاه نخست شباهت عجیبی با عقاید حنبلیها به چشم میخورد، با این همه نظریه امامیه کاملا متفاوت است و روایت ذیل از امام صادق[[ع]] میتواند شاهد خوبی در این رابطه باشد:
همانا قرآن حاوی مَثَلهایی برای اهل دانش است، نه غیر آنان،... و اهل دانش کسانی هستند که به قرآن ایمان دارند و آن را میشناسند. و اما بر غیر آنان، چیزی
1.. همان، ج۱، ص۲۶۱، ش۲.
2.. همان، ج۱، ص۶۲، ش۱۰.
3.. همان، ج۱، ص۲۶۹، ش۵.
4.. برقی، محاسن، ص۲۶۷، ش۳۵۴.
5.. امامانی که آثار تفسیریای بدانها منسوب است: امام محمد باقر، امام جعفر صادق و امام حسن عسکری[[ع]]؛ قس: Fuat Sezgin, GAS, I, ۵۲۸f.; ۴۱. تفسیر بسیاری از آیات به طور جداگانه در احادیث بسیاری، از جمله در کافی کلینی، آمده است.
6.از نگاه شیعه همۀ امامان مفسران قرآن هستند، هرچند از همۀ آنها کتاب تفسیری یا روایات تفسیری به دست ما نرسیده و تنها برخی جلوه یافتهاند.
7.. برقی، محاسن، ص۲۶۷ بهبعد، ش۳۵۲-۳۵۵.