179
قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی

إسقاط بعض الوحی النازل.۱

ولی این تازه آغاز مناقشه‌ای بود که هنوز دامنه‌اش به نزاعی داخلی در میان خود شیعیان محدود می‌شد.۲ تا اواخر قرن بیستم هنوز مشخص نبود که نوری یک مشکل واقعی را به جریان انداخته است. کتاب او چند دهه بعد از انتشارش در روابط میان شیعیان و اهل سنت اهمیتی جدی یافت، اهمیتی که کمتر کتابی در تاریخ اندیشه مدرن اسلامی یافته است.

تقریب و تحریف؛ شیعیان و اهل سنت در قرن بیستم، میان جدل و نزدیکی

باید توجه داشت که تا قرن بیستم، تقریباً در تمام مدتی که بحث درباره تحریف جریان داشت، تنها علماء درگیر این بحث بودند. شکی نیست که اشاراتی محدود از سوی نویسندگان سنی به خصوص در مراحل آغازین بحث وجود داشته است. معروف‌ترین نمونه‌ها ابن تیمیه و ابن حزم بودند که از نظر آنها در اعتقاد شیعیان به قرآن دیگری غیر از قرآن موجود شکی نبود.۳ با این همه، تحریف تنها مسئله‌ای در میان انبوهی از مسائل دیگر بود و به هیچ عنوان بزرگ‌ترین مشکل قلمداد نمی‌شد. نزاع‌ها بیشتر حول مسائلی مانند امامت یا داوری در مورد صحابه پیامبر[[ص]]، یا مسائل فقهی از قبیل حتی احکام وضو بود. نزاع در این مسائل چنان شدید بود که تفاوت‌های عینی کمتر به چشم می‌آمد.۴ در قیاس با اینها، مسئله تمامیت متن قرآن جایگاه بسیار کوچکی اشغال کرده بود. به نظر می‌رسد که دغدغه علمای سنی نسبت به رویکرد شیعیان به قرآن در طول قرون به تدریج کم و کمتر شده بود، چنان که توجه دوباره به موضوع از قرن شانزدهم به بعد ـ و در خلال نزاع‌های دو امپراطوی عثمانی و صفوی ــ تنها محدود به حوزه شیعیان بود. بی‌میلی سنی‌ها به این بحث

1.. این رسالۀ نوری تا کنون منتشر نشده است، اما ما از محتوای آن از طریق گزارش مفصلی که شاگردش آغا بزرگ طهرانی فراهم آورده، آگاهی داریم. ن.ک: الذریعة، ج۱۰، صص۲۲۰-۲۲۱؛ نیز ن.ک:الذریعة، ج۱۱، ص۱۸۸ و اعیان الشیعة، ج۶، صص۱۴۳-۱۴۴.

2.. بروجردی، برهان روشن، صص۱۴۳-۱۴۴؛ قس: هبة الدین الشهرستانی، المعارف الجلیة فی تبویب اجوبة المسائل الدینیة، نجف ۱۹۷۲، ص۲۱.

3.. ن.ک: بالا، پ. ۳۲ و ۳۳.

4.. یکی از مثال‌هایش مراحل وضو است. مسئله این است که آیا مسح کردن بر کفش‌ها کفایت می‌کند یا حتما باید خود پاها مسح شود. این مسئله با عنوان المسح علی الخفین معروف است؛ ن.ک: EI۲, VI/۷۰۹-۱۰.


قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
178

متون مشابه در تراث شیعی تا آن زمان، تنها به شکل پراکنده در تفاسیر قرآنی، مجامع حدیثی، رسائل فقهی، آثار ملل و نحل و یا اعتقادنامه‌های شیعی آمده بودند که بسیاری از آنها حتی چاپ هم نشده‌اند و به صورت نسخه‌های خطی باقی مانده‌اند. با تألیف فصل الخطاب، سرانجام تمام این مطالب در یک جلد کتاب چاپ سنگی جمع شدند، که به آسانی در دسترس خوانندگان بسیاری قرار می‌گرفت. جدا از این، نوری، به روشنی، و شاید برای همیشه، نشان داد که تقریباً تمام عالمان برجسته شیعه ایده تحریف را تأیید کرده‌اند.۱ به همین دلیل کتاب بلافاصله بعد از انتشارش در سال ۱۸۸۱ میلادی آماج ردیه‌های بسیاری از سوی نویسندگان شیعه قرار گرفت.

ظاهراً نوری این نقدها را جدی می‌گرفت، زیرا در سال ۱۸۸۵ در جواب یکی از مخالفانش، محمود بن ابی القاسم معرب طهرانی، جوابیه‌ای به فارسی نوشت.۲ ولی تلاش‌های نوری برای خنثی کردن اتهامات به همان اندازه به معنای تأیید اتهامات تلقی می‌شد: نوری می‌نویسد که منظورش از تحریف معنای معمول این کلمه (دست‌بُرد، جابه‌جایی، حذف و اضافه) را در نظر نداشته، بلکه منظورش افتادگی تکه‌هایی از وحی بوده است ( الإسقاط لبعض المنزل) که نزد مردان خدا محفوظ است. به علاوه، منظور از آن «کتاب» که در عنوان اثرش آمده، قرآن موجود نیست، زیرا این قرآن از زمان عثمان بدون تغییر مانده است؛ بلکه منظورش از کتاب وحی ابتدایی بوده است. به این ترتیب، نوری به شکل تلویحی و غیرمستقیم اعتقادش به وجود تحریف را تکرار می‌کند. این نکته بسیار مهم است که او می‌نویسد عنوان مناسب‌تر برای کتابش باید این گونه می‌بود: فصل الخطاب في عدم تحریف الکتاب، اما بلافاصله با تأکید بر اینکه منظورش حذف قسمت‌هایی از وحی بوده است آن را نقض می‌کند و می‌گوید عنوان مناسب‌تر دیگر این است: القول الفاضل في

1.چنین تعمیمی در کلام نوری نیست؛ بلکه، برعکس، او به بسیاری از بزرگ‌ترین عالمان شیعه به دلیل عقیده‌شان به سلامت قرآن از تحریف تاخته است. پس از انتشار کتاب نوری هم ردیه‌های بسیاری توسط عالمان شیعه بر دیدگاه‌های نوری نگاشته شد که نشان می‌دهد نه پیش و نه پس از محدث نوری چنین اجماعی در میان شیعه وجود نداشته است.

2.. محمود الطهرانی، کشف الإرتیاب فی عدم تحریف الکتاب (الذریعة، ج۱۸، صص۹-۱۰)؛ بروجردی به این رساله ارجاع دارد: برهان روشن، صص۱۲۴-۱۲۵. یکی دیگر از ردیه‌ها بر کتاب نوری، کتاب محمد حسین شهرستانی با عنوان رسالة فی حفظ الکتاب الشریف عن شبهات القول بالتحریف است (الذریعة، ج۱۱، ص۱۷۶، طبقات أعلام الشیعة، ج۱/۲، صص۶۲۷-۶۳۱)؛ن.ک: بروجردی، برهان روشن، صص۱۳۸-۱۴۳. من نه به کتاب طهرانی دست یافتم و نه به کتاب شهرستانی.

  • نام منبع :
    قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    سيّد محمد علي طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9147
صفحه از 311
پرینت  ارسال به