و اموال تأکید داشت.۱ از این رو، جامعه عرب عصر جاهلی چنان نبوده است که تهی از هر گونه نظم و قانون اجتماعی۲ و بدون پشتوانه فرهنگ مکتوب باشد،۳ بلکه نتایج پژوهشها نشان از این مهم دارد که حریم افراد محترم بوده و در قبال تعدی به آن به شدت برخورد میشده است. برآیند مطالعه عمیق و دقیق در نصوص تاریخی و ادبی عصر جاهلی نشان میدهد که عربهای عصر جاهلی از قاموس واژگانی خاص در جرایم و مجازات داشتند. در عصر جاهلی واژگان یا اصطلاحات اساسی بیانگر جرم تعرض به اموال غیر و مجازات آن عبارت بودند از: سرقت، قطع، ید، براجم، المساجد.
در ادامه بحث روشن خواهد شد که این اصطلاحات در آیات قرآن و روایات رسول خدا صلی الله علیه و اله نیز بدون هیچ تغییری برای بیان تثبیت و تدوام مجازات جرم سرقت استخدام شد و تنها در واژه المساجد نوعی جایگزینی با واژه ید صورت گرفت و البته هر دو در آیات قرآن به کار رفت.
بر پایه منابع تاریخی گزارش کننده حوادث زندگی اجتماعی عرب پیش از اسلام۴ این مهم اثباتپذیر است که حداقل در مکه و میان قریشیان، سرقت امری مذموم و به عنوان یک جرم اجتماعی علیه اموال شناخته شده بود و مجازات قطع دست سارق برای آن شیوع داشت.۵ در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نیز به شیوع مجازات قطع دست سارق در دوره پیش از اسلام اشاره شده است.۶
دیدگاه مشهور این است که در دوره جاهلی مجازات قطع دست برای سرقت رایج بوده است و برخی از تاریخنگاران بر این باورند که عرب عصر جاهلی دست راست سارق را قطع میکرد.۷ قریش برای اولین بار این مجازات را برای سرقت از کعبه اجرا کرده
1.. کتاب المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ص۴۶۹ - ۶۵۴.
2.. ر.ک: مکة و المدینه فی الجاهلیة و عهد الرسول، ص۳۴ - ۳۰۷.
3.. ر.ک: الوقوف علی الأمیة عند عرب الجاهلیة، ص۳۵ - ۱۳۸.
4.. المنمق، ص۴۲۰؛ المحبر، ص۳۲۷ - ۳۲۹.
5.. کتاب المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ص۶۰۵.
6.. المسند، ج۶، ص۱۶۲. همین مضمون را با اندکی تفاوت در برخی از واژگان ر.ک: سنن الدارمی، ج۲، ص۱۷۳؛ ج۱۰، ص۲۰۲؛ صحیح البخاری، ج۴، ص۱۵۹ - ۱۶۰؛
7.. السیرة الحلبیة، ج۳، ص۵۹.