231
پژوهشي در فرهنگ حيا

خانه ، مبارزه كنند و راهِ به اشتباه رفته را برگردند . زن غربى ، بى دفاع ترين زنِ جهان است ؛ نه دژى مستحكم به نام خانه و خانواده دارد ، و نه سپر و زرهى همچون حجاب ، و بلكه فراتر از اين ، او را وا داشته اند تا به دست خود ، به گونه اى هوس انگيز در صحنه عمومى جامعه حاضر شود . آيا اين به سود زنان است ؟ رسول خدا مى فرمايد :

۰.لَيسَ لِلنِّساءِ نَصيبٌ فِي الخُروجِ . ۱

۰.زنان در خروج از خانه هيچ بهره اى نمى برند .

فرهنگ حيا ، اين مخاطرات نابود كننده را به زيركى در مى يابد و خانه را دژى مستحكم قرار مى دهد . رسول خدا به مسلمانان توصيه مى كردند كه اگر زنان شما خواستند به مسجد بيايند ، مانع آنها نشويد ؛ ۲ ولى به زنان نيز توصيه كرده است كه براى آنها نماز خواندن در خانه ، بهتر از نماز خواندن در مسجد است و اين به جهت آن است كه كمتر در معرضِ ديد نامحرم قرار گيرند و بر اين اساس ، حتى نماز خواندن در جايى كه كمتر در معرض ديد باشد ، بهتر است . در روايات آمده كه نماز خواندن زن درون اتاق ، بهتر از نماز خواندن در ايوان اتاق است و نماز خواندن در ايوان ، بهتر از نماز خواندن در وسط حياط خانه است و نماز خواندن در وسط حياط خانه ، بهتر از نماز خواندن در مسجد است . ۳ اتاق اختصاصى

1.الجامع الصغير ، ج ۲ ، ص ۴۶۲ (ح ۷۶۵۷) ؛ كنزالعمّال ، ج ۱۶ ، ص ۳۹۱ (ح ۴۵۰۶۲) .

2.«لا تمنعوا نساءكم المساجد إذا استأذنكم إليها ؛ هنگامى كه زنانتان براى رفتن به مسجد از شما اجازه خواستند ، مانع آنها نشويد» . (صحيح مسلم ، ج ۲ ، ص ۳۲ ؛ مسند ابن حنبل ، ج ۲ ، ص ۲۱۷ ، ح ۴۵۵۶ و ص ۲۷ ، ح ۴۹۳۲ و ص ۲۹۳ ، ۵۰۲۱ و ص۲۹۷ ، ح ۵۰۴۵)

3.رسول خدا مى فرمايد : «لأن تصلّى المرأة فى بيتها خير لها من أن تصلّى فى حجرتها ولأن تصلّى فى حجرتها خيرلها من أن تصلّى في الدار ولأن تصلّى فى الدار خير لها من أن تصلّى فى المسجد ؛ اگر زن درون اتاق نماز بخواند ، بهتر است از اين كه در بام ديواره دار نماز بخواند و اگر در بام ديواره دار نماز بخواند ، بهتر از آن است كه در حياط خانه نماز بخواند و اگر در حياط خانه نماز بخواند ، بهتر از آن است كه در مسجد نماز بخواند» . (السنن الكبرى ، ج۳ ، ص ۱۸۸ ، ح ۵۳۶۵ ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۳۷۴)


پژوهشي در فرهنگ حيا
230

استفاده كند و زيباترين لباس ها را بر تن كند . اين ، نه تنها قبيح به شمار نمى آيد ، بلكه يك حُسن است و مورد تأكيد نيز قرار گرفته ۱ و حتّى توصيه شده كه هنگام نماز ، برترين و بهترين زيورها و پوشش ها مورد استفاده قرار گيرند . ۲
حيا ، دشمن زيبايى نيست ؛ بلكه دشمن فساد ناشى از برخى زيبايى هاست . به همين جهت ، زنِ باحيا ، زنى نيست كه با هر چه زيبايى است ، دشمن بوده ، از هر چه زيبايى است ، گريزان باشد . زن باحيا ، از فسادى كه لباس زيبايى بر تن كرده ، بيزار است و از اين رو ، آن جا كه زيبايى فسادانگيز است ، از آن گريزان است و آن جا كه موجب استحكام خانواده مى گردد ، طرفدار زيبايى است . گريز از زيبايى و چشمنوازى در درون خانه ، الگوى ناسالم حياست . همان گونه كه خودآرايى در بيرون خانه ، برخلاف فرهنگ حياست ، زيبايى گريزى در درون خانه هم برخلاف فرهنگ حياست . ژوليدگى و ... در درون خانه ، خود ، فعلى است قبيح كه مى تواند شرم برانگيز باشد .
به هر حال ، خانه ، دژى مستحكم براى حفظ حريم زن است . متأسفانه ، فمينيسم (جُنبش اجتماعى زنان) در دوره اوّل خود ، زنان را از خانه بيرون كشيد و به اشكال مختلف ، بزك كرد و در معرض ديد ، قرار داد . بعيد نيست كه در پسِ اين پرده ، هوس و سودپرستى مردان و سرمايه داران ، نقش آفرين باشد . اين حركت كه در غربْ آغاز شد ، تأثير خود را در مشرق زمين نيز بر جاى گذاشت و هواى خروج از منزل را در سرِ زنان بى شمارى پرورانْد . اين در حالى است كه بسيارى از زنان غربى به آسودگى زنان شرقى در منازل خود ، غبطه مى خورند . دوره جديد فمينيسم ، حركتى برخلاف دوره قبلْ آغاز كرده و نسبت به روش هاى پيشين ، معترض است . امروز در غرب ، نهضتى به نام «نهضت بازگشت به خانه» در ميان زنان وجود دارد . زنان غربى بايد براى بازگشت به

1.خودآرايى براى همسر ، بسيار مورد تأكيد دين اسلام قرار گرفته است .

2.ر .ك : الصلاة فى الكتاب والسنة ، ص ۶۶

  • نام منبع :
    پژوهشي در فرهنگ حيا
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9375
صفحه از 388
پرینت  ارسال به