107
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

قرآن مورد استفاده قرار می‌‌‌‌گیرد (و از همین روست که به ضمیمه خود کتاب از آن یاد شده است)، در سنت شیعی، خاندان پیامبر[[ص]] همان نقش را دارند؛ یعنی تنها به واسطه امامان، ذرّیه پیامبر[[ص]]، است که معنای صحیح آیات قرآن برای مؤمنان هویدا می‌‌شود. نمونه‌‌ای از تحریر شیعی این حدیث، توسط عیاشی نقل شده است:

من [محمد] پیش از شما بر حوض وارد می‌‌شوم و شما نزد حوض (بهشت) بر من وارد می‌‌شوید. آن گاه که بر من وارد شدید من از شما دربارة ثَقَلان می‌‌پرسم. بنابراین مراقب باشید که [در رابطه با ایشان] جای مرا می‌‌گیرید، تا زمانی که مرا ملاقات کنید. سپس آنها [[= اصحاب پیامبر]] پرسیدند: ثَقَلان چیست ای رسول خدا؟ او پاسخ داد: ثَقَل بزرگ کتاب خداست. آن ریسمانی است که یک سر آن به دست پرورردگار است و سر دیگر آن دست شماست؛ پس به آن تمسک کنید که نه گمراه شوید و نه خوار شوید ( لا تَضِلّوا وَلا تَذِلّوا). ثَقَلِ کوچک خانواده‌‌ام، اهل بیت من، است؛ همانا خداوند لطیف خبیر مرا خبر داده است که این دو از یکدیگر جدا نشوند تا مرا ملاقات کنند... از آنان پیش نیفتید که گمراه می‌‌شوید، از وظیفه خود در قبال آنان غافل نشوید که هلاک می‌‌شوید، و چیزی به آنان تعلیم ندهید چه ایشان از شما داناترند.۱۲

بنابراین ثَقَلان برای همیشه در پیوند با یکدیگرند. ثقل اول، یعنی قرآن، بدون ثقل دیگر، یعنی امامان که بدان زندگی می‌‌بخشند، بی‌‌معنا خواهد بود. به بیان ابو جعفر طوسی (د.۴۶۰/۱۰۶۷) متکلم و مفسر بزرگ شیعه در دوره ‌‌آل‌‌بویه: ”این حدیث [یعنی حدیث ثقلین] ثابت می‌‌‌‌کند که آن [یعنی قرآن] در تمام نسل‌‌‌‌ها وجود دارد؛ زیرا ممکن نیست پیامبر[[ص]] ما را به نگه داشتن چیزی فرمان دهد که نمی‌‌توانیم نگه داریم؛ درست همان گونه که اهل بیت[[ع]] و کسانی که ما به پیروی از آنان امر شده‌‌ایم در همه زمان‌‌ها حضور دارند."۳ از اینجا تا خلق استعاره معروفی که امامان را قرآن گویا (‌‌کتاب الله الناطِق) توصیف می‌‌کند، به‌‌واقع فاصله چندانی نیست. این عبارت پرتکرار را ابو رجب بُرسی (د. ۸۱۳/۱۴۱۱)، عالِم شیعی امامی، در لابه‌‌لای سخنانش در ارتباط با آیه ۶۲ سوره ۲۳ (مؤمنون): ”نزد ما کتابی

1.. تفسیر العیاشی، ج۱، ص۴.

2.متن روایت مورد استناد برـ اشر در تفسیر عیاشی، ج۱، ص۴ چنین است: «أيها الناس إني فرطكم و أنتم واردون علي الحوض و حوضي‏ ... ألا و إني سائلكم حين تردون علي عن الثقلين فانظروا كيف تخلفوني فيهما حتى تلقوني قالوا: و ما الثقلان يا رسول الله قال: الثقل الأكبر كتاب الله سبب طرفه بيدي الله و طرف في أيديكم، فاستمسكوا به لا تضلوا و لا تذلوا و الثقل الأصغر عترتي أهل بيتي فإنه قد نبأني اللطيف الخبير أن لا يتفرقا حتى يلقياني ... فلا تسبقوهم فتضلوا، و لا تقصروا عنهم فتهلكوا، فلا تعلموهم فهم أعلم منكم». (م.)

3.. ابو جعفر الطوسی، التبیان فی تفسیر القرآن (نجف، ۱۳۷۶-۱۳۸۵/۱۹۵۷-۱۹۶۴)، ج۱، صص۳-۴.


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
106

و آن را محکم نگه دارید. و او [=محمد] یارانش را به [پیروی از] کتاب خدا ترغیب کرد ( فحَثَّ عَلی کِتاب الله وَرَغَّبَ فیهِ)؛ سپس گفت: «و خانواده‌‌ام» ( اهل البیت).۱

وجود تحریری که در آن به جای سُنّة نبیِّه (روش پیامبرش)، اهل البَیت (خاندان پیامبر) آمده است، در سنّت تفسیری شیعه زمینه را برای تفسیرگری‌‌های فرقه‌‌گرایانه [[از این حدیث]] فراهم آ‌‌ورد. کاوشی درباره اینکه سنّت شیعی چگونه از حدیث الثّقَلَین بهره برد، دو نکته اساسی را روشن می‌‌سازد: نخست ارائه تفسیری خاص و محدودکننده از اصطلاح أهل البَیت به طوری که تنها شامل علی[[ع]] و امامان، فرزندان فاطمه[[س]]، شود و دیگر افراد از قبیل همسران پیامبر[[ص]] و سایر شاخه‌‌های بنی‌‌هاشم را از شمول آن خارج سازد؛۲ و دوم استناد به متن این حدیث چونان نصی برای اثبات مقام امامان به عنوان تنها تفسیرگران قرآن. مقایسه بین حدیثی که در آن ثقل دومْ روش پیامبر (سُنَّة نَبیِّهِ) معرفی شده و حدیث دیگری که در آن این ثقلْ خاندان پیامبر ( أهل بَیتي یا عِترَتي أهل بَیتي) معرفی شده است، نشان‌‌دهنده جایگاه عالمان شیعی در این نقش انحصاری خاندان پیامبر[[ص]] در تفسیرگریِ قرآن است.۳ به عبارت دیگر، درحالی‌‌که در سنت تفسیری اهل سنت، روش پیامبر (سُنَّة نَبیِّهِ) برای تفسیر

1.. برای مثال ن.ک: ابوالحسین مسلم بن الحجاج القُشَیری النَیشابوری، صحیح مسلم (قاهره، ۱۳۷۴-۱۳۷۵/۱۹۸۱)، ج۴، ص۱۸۷۳ (حدیث ۳۶)؛ ص۱۳۸۴ (حدیث ۳۷). همچنین ن.ک:
A. J. Wensinck, Concordance et indices de la tradition musulmane (Leiden, ۱۹۳۶-۱۹۶۹), s.v. thaqal.

2.. برای دیدن نشانه‌ای از اینکه این حدیث واقعا چقدر به گستردگی تفسیر شده است، ن.ک: مسلم، صحیح مسلم، ج۴، ص۱۸۷۳ (حدیث ۳۶) که در آنجا این پرسش صراحتا مطرح می‌شود: «و خانوادۀ او کیانند؟ ... آیا همسران پیامبر در خانوادۀ او نیستند؟» (وَمَن أهلُ بَیتِهِ؟ ألیس نساؤه مِن أهل بیتِهِ؟). پاسخِ داده‌شده این است که همسران پیامبر[[ص]] نیز به‌واقع جزو اهلُ بَیته هستند، هرچند به طور کلی خاندان‌های مختلفی از بنو هاشم را مشخص می‌سازد (ص۱۳۸۴، حدیث ۳۷).

3.. برای اطلاعات بیشتر دربارۀ اصطلاح اهل البیت و معانی ضمنی‌اش در مباحث سیاسی و حزبی (از دورۀ پیشااسلامی تا زمان قرآن و تفاسیر آن)، ن.ک:
M. Sharon, ‘Ahl al-Bayt – People of the Housee’, Jerusalem Studies in Arabic and Islam (JSAI), ۸ (۱۹۸۶), pp. ۱۶۹-۱۸۴. See also: W. Madelung, ‘The Hāshimiyyāt of al-Kumayt and Hāshimī Shiʿism’, Studia Islamica (SI), ۷۰ (۱۹۸۹), pp. ۵-۲۶.

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11519
صفحه از 416
پرینت  ارسال به