خاص بخش انتهایی آن که بر لزوم تبعیت و اطاعت از ثَقَلان تأکید دارد، در منابع مختلف یکسان نقل شده است: از آنان پیش نیفتید و تصور نکنید که شما از ایشان برتر یا داناترید.
مطابق حدیث مشهور دیگری پیامبر[[ص]] علی[[ع]] را کارزارکننده در راه تفسیرگریِ قرآن معرفی کرده است؛ همان گونه که خود بر سر تنزیل آن کارزار کرده است ( إِنَّ فِیكُمْ مَنْ يُقَاتِلُ عَلَى تَأْوِيلِ الْقُرْآنِ كَمَا قَاتَلْتُ عَلَى تَنْزِيلِه). این روایت که چند سال قبل توسط محمدعلی امیرمعزی مورد بررسی دقیق قرار گرفت،۱ روایتی پرتکرار در آثار اهل سنت،۲ شیعه امامی۳ و اسماعیلی۴ است. افزون بر این در سنت اسماعیلی نقش پیامبر[[ص]] نقشی مشابه دیگر پیامبران است و فقط به تنزیل متن قرآن محدود میشود؛ حالآنکه نقش علی[[ع]]، و در نتیجه ذریه او، آن است که به طور خاص به لایههای پنهان قرآن ـ مفاهیمی که باید پنهان داشته شود و تنها برای اصحابِ سِرّ آشکار گردد ــ بپردازند. مصداق بارزی از این تفکیک
1.. M. A. Amir-Moezzi, ‘"Le combatant du taʾwīl”: un poème de Mollā Ṣadrā sur ʿAlī: Aspects de l’imamologie duodécimaine IX.’, Journal Asiatique, ۲۹۲ (۲۰۰۴), pp. ۳۳۱-۳۵۹; repr. In M. A. Amir-Moezzi, La Riligion discrete: croyances et pratiques spirituelles dans l’islam shiʿite (Paris, ۲۰۰۶), pp. ۲۳۱-۲۵۱
در مقالۀ فوق عبارت «مبارز در راه تأویل» (le combatant du taʾwīl) از همان حدیث گرفته شده است. برای دیدن نمونهای انگلیسی از همان مقاله ن.ک:
‘The Warrior of Taʾwīl…’, in M. A. Amir-Moezzi, The Spirituality of Shiʿi Islam (London, ۲۰۱۱), pp. ۳۰۷-۳۳۷.
2.. برای مثال، ن.ک: المحب الطبری، الریاض النضیرة (طنطا، ۱۳۷۲/۱۹۵۳)، ج۲، ص۵۲-۵۳.
3.. ن.ک: تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۱۵ و همان، ص۱۷. همچنین ن.ک: ابوالفتح علی بن عبد الکریم الشهرستانی، کتاب الملل والنحل (بیروت، بیتا)، ص۱۸۹؛
al-Shahrastānī, Livre des religions et des sects, tr. And ed. D. Gimaret, J. Jolivet and G. Monnot (Paris and Louvain, ۱۹۸۶), vol. ۱, p. ۵۴۳ and note ۲۳۱,
در پاورقی منبع اخیر، منابع دیگری هم ذکر شدهاند.
4.. See: ‘Fragments of the Kitāb al-rushd w’l-hidāya, the Arabic text edited by M. Kamil Hussein’, in W. Ivanow, ed., Collectanea, ۱ (Leiden, ۱۹۴۸), pp. ۱۸۵-۲۱۳, at p. ۲۱۱.
شایان ذکر است که متن مورد بحث، آموزههای اسماعیلی در اوایل قرن چهارم/دهم را بازتاب میدهد. ن.ک:
M. M. Bar-Asher, ‘Outlines of Early Ismāʿīlī-Faṭimid Qurʾān Exegesis’, Journal Asiatique, ۲۹۶ (۲۰۰۸), pp. ۲۵۷-۲۹۶, at p. ۲۶۷;
تاج العقائد ومعدن الفوائد، نوشتۀ داعي اسماعیلی یمنی علی بن محمد بن الولید (د. ۶۱۲/۱۲۱۵)، ص۹۰.