گِلِد، گِشِم،۱ گامال...» قرار دارند؛۲
ب) واژه نخست در ترکیب مذکور، גיא / gei به معنای «دره، شکاف بین دو کوه، وادی، روستا، محله» است و در ترکیبهای گوناگونی به کار رفته است:
«دره بن هینُم» (ارمیا ۷: ۳۲؛ ۱۹: ۲، ۶)، «دره هینُم» (یوشع ۱۵: ۸؛ ۱۸: ۱۶)؛
«محله صنعتگران» (نحمیا ۱۱: ۳۵)؛
«وادیِ یِفتَح إل [خدا باز کرد]» (یوشع ۱۹: ۱۴، ۲۷)؛
«گِی مِلَح / وادی نمک» (مزامیر ۶۰: ۲؛ دوم سموئیل ۸: ۱۳): محلی در نزدیکی دریای سیاه؛
«وادی عابریم [عبورکنندگان]» (حزقیال ۳۹: ۱۹)؛
و نمونههای دیگر.۳
در این میان، معروفترین آنها و آنچه مرتبط با موضوع ماست، همان مورد نخست: «درّه بِن هینُم» و به صورت خلاصه «دره هینم» است. نام دیگر این مکان و شاید بخشی از آن «توفت» بوده است. در پی انحرافاتی که در یهودیت دوره پادشاهان رقم خورد، پادشاهانی چون آحاز و مَنسّی پسران خود را در دره مذکور به عنوان قربانی برای مُلوک Moloch/ Molokh تقدیم کردند. اندکاندک آنجا مکانی برای تقدیس مُلوک شد و به عبارتی بتپرستی و ترویج آیینهای اسطورهای میان یهودیان شیوع یافت. پس از مدتی، یوشیا، پادشاه یهودیه اصلاحات متعددی انجام داد، و ویران کردن نمادهای بتپرستی در دره «هینم» یکی از آنها بود. شرح این وقایع در دوم تواریخ ایام، فصلهای ۲۸ و ۳۳ ذکر شده است. وی آنجا را محل ریختن زباله قرار دارد (دوم