نظریه نخست با عبارت سفر پیدایش همسوست. در برخی روایات تفسیری نیز وجه نامگذاری آدم، خلقت او از خاک روی زمين بیان شده است.۱ قول دوم نیز در واقع روی دیگر نظر نخست است. دیدگاه سوم مبتنی بر اسطورهها و قصصی است که در باب آفرينش آدم مطرح است.۲ مصطفوی در جمع این آرا میگوید که اطلاق این واژه بر شخص حضرت آدم در ابتدا به اعتبار وجه وصفی آن بوده (که جامع این اوصاف بوده)، وسپس به صورت عَلم استعمال شده است.۳
در منابع نوین ریشهشناختی نیز اتفاقنظر وجود ندارد؛ اما برخی از مهمترین آرا بدین قرارند:
الف) سایس:۴ از «adapa /اداپا» (او یکی از پسران زمینی «ئهآ»[از خدایان سومریان] است)؛
ب) نولدکه:۵ با واژه عربی «أنام» در پیوند است؛
پ) والکر:۶ از سومری و از ریشه addamu که به معنای «پدر انسان/ بشر» است؛ البته معادل «پدر من» در این زبان a-a-mu میباشد؛
ت) باوئر:۷ به معنای «پوست یا سطح» است؛ از ظاهر متون عبری نیز همین برمیآید؛
ث) بروکلمان و پِدِرسِن:۸ «آدم» در پیوند با «أدوم» به معنای «سرخ شدن و قرمزی» است؛