که مجموعهای از روایات که به خلقت نوری و خلق سعادت و شقاوت میپردازد - و خارج از موضوع این نوشته است - ابعاد دیگری از مفهوم خلق را روشن میسازد.۱ پس از آنجایی که هر چه اطلاق شیء بر آن شود (غیر از ذات خداوند و کمالات ذاتی آن) متعلق تقدیر و اراده پروردگار است، خلق بر آن صادق خواهد بود.
آنگونه که پیداست در حوزه معنایی خلق، مفاهیمی همچون تقدیر، جعل، اراده و مشیت در فهم بهتر خلق مؤثر است؛ پس ضروری است برای تعریف خلق هر چیز به تناسب خود آن تبیین متناسب آورده شود؛ با این وصف تعلق خلق به اسماء، نشانه واقعی بودن این اسماء (در مقابل انتزاعی بودنشان) است. این نکته میتواند تکمیل کننده تفاوت میان جعل الهی نسبت به اسماء و صفات، و انتزاع و اطلاق آن توسط بشر نیز به شمار رود.
طبق آنچه گفته شد در معنای خلق، سه حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، اول: گستره خلق که همه موجودات آسمانها و زمین و هرچه اطلاق شی بر آن صادق باشد را (غیر از ذات خداوند)، فرا میگیرد. دوم: معنای خلق که در یک طیف معنایی از تقدیر، تعلق اراده و مشیت تا پیدایش خارجی اجسام مادی قابل تعریف است. سوم: ثمره مخلوق بودن اسمای الهی است که غیریت را میرساند.