97
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

می‏کند: یکی عبارت از عمومیت خلق الهی نسبت به غیر است و هر چه اطلاق شیء بر آن صحیح باشد متعلق آن معرفی شده است.۱ دیگری تأکید و اشاره بر ماده بدون سابقه و بودن و به تعبیر قرآنی بدیع بودن خلق الهی است،۲ گروه دیگری از آیات، خلق را از ماده‏ای معرفی می‏کند که خود آن نیز مخلوق بوده است.۳ برآیند مجموع این داده‏ها را می‏توان در این نکته دانست که سرسلسه خلق در عالم تنها خداست و هر پیدایش و صنعتی به خلقت الهی باز می‏گردد، این مهم و پرهیز از مشتبه شدن پردازش‏های۴ بشری که گمان خلق برای او می‏آفریند در آیاتی مورد تأکید واقع شده است.۵ این ویژگی دوم در برخی تعاریف لغوی نیز انعکاس یافته است؛ خلاصه کاربردهای قرآنی، عمومیت و تمایز خلق الهی را برجسته می‏سازد.

خلق در روایات

در روایات، قضا و قدر،۶ خیر و شر،۷ حیات و مرگ،۸ رضا و سخط الهی،۹

1.. از جمله این آیات می‏توان به آیه دو سورۀ مبارکه فرقان (وَ خَلَقَ كُلَّ شَىْ‏ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا) اشاره کرد.

2.. آیه ( إِنَّهُ یبْدَؤُا ٱلْخَلْقَ ثُمَّ یعِیدُهُ) (سوره یونس: آیه ۴ و ۳۴) نمونه بارزی برای این قسم است.

3.. آیاتی مانند ۵۹ آل عمران، ۲۶ حجر، ۱۲ مؤمنون و ۱۱ صافات به خلقت انسان از خاک و گل اشاره می‏کند. آیاتی مانند ۱ نساء، ۹۸ انعام، ۱۸۹ اعراف نیز به خلقت انسانها از یک نفس واحدهخبر می‏دهد.

4.. ترکیب و پردازش مواد و به دست آوردن محصولاتی از آن در تاریخ زندگی بشر به رشد و شکوفایی و توسعه زندگی منجر شده است، که این گرچه در عرف عام اکتشاف یا اختراع و امثال آن نامیده می‏شود، اما اطلاق خلق بر آن نادرست است.

5.. آیه ۱۶ سورۀ رعد (أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ ٱلْخَلْقُ عَلَیهِمْ) به گزارش این توهماشاره دارد.

6.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۴۵؛ صفار، بصائر الدرجات، ص۲۴۰.

7.. عیاشی، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۳۹.

8.. کلینی، الکافی، ج۳، ص۲۵۹؛ صدوق، توحید، ص۳۶۴.

9.. مجلسی، بحار الانوار، ج۶۸، ص۱۵۹.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
96

خلق

پرکاربردترین واژگان جانشین حدوث در قرآن، خلق و انشاء است، ابن فارس معنای اصلی در خلق را «تقدیر الشیء» می‏داند.۱ زبیدی معنای لغوی آن را پدید آوردن چیزی توسط خداوند، بدون داشتن الگو و نمونه‏ای پیش از آن دانسته است.۲ در لغت، «خالق» از اسمای الهی است که اگر با الف و لام بیاید فقط منتسب به خدای تعالی خواهد بود،۳ در متن روایات نیز واژه «خلق» برای اسماء به کار رفته است.

خلق در قرآن

در قرآن مباحثی همچون، انسان و مراتب گوناگون پیدایش او از خلقت نخستین تا خلقت جنینی در رحم مادر و تا رشد و نمو پس از زایش، آسمان ها و زمین، جنیان، حتی مرگ و حیات و در حقیقت همه اشیاء و هر آنچه متعلق مشیت الهی قرار گیرد، متعلق خلق معرفی شده است.۴

نکته مهمی که در مجموعه این کاربردها قابل دریافت است، این ماده گاه به بشر و گاه به خداوند نسبت داده شده است؛ تفاوت میان این دو نسبت، در آن است که خلق انسان، به اشیاء ساخته دست او و پندارهای واهی وی منحصر می‏شود.

استعمالات این ماده آنگاه که به خداوند نسبت داده شده، دو مفهوم را افاده

1.. راغب در مفردات پس از آنکه معنای اصلی خلق را تقدیر مستقیم و بی‏واسطه می‏داند، به معنای استعمالی آن اشاره می‏کند و خلق ابداعی و لامن شیء و بدون الگو را مطرح می‏سازد، «اصله التقدیر المستقیم، و یستعمل فی ابداع الشیء من غیر اصل و لااحتذاء». راغب اصفهانی، المفردات، ص۲۶۹.

2.. زبیدی، تاج العروس، ج۱۳، ص۱۲۰.

3.. ابن منظور، لسان العرب، ج۱۰، ص۸۵.

4.. به عنوان نمونه کاربردهای ماده «خلق» نک: سورۀ بقره، آیۀ ۲۱ و ۲۹ و ۱۶۴ و ۲۲۸، سورۀ آل عمران، آیۀ ۴۷ و ۴۹ و ۵۹ و ۱۹۰، سورۀ مائده، آیۀ ۱۷، سورۀ انعام، آیۀ ۲و ۷۳ و ۱۰۰، سورۀ اعراف، آیۀ ۶۹ و ۱۸۹، سورۀ یونس، آیۀ ۴ و ۳۴، سورۀ فرقان، آیۀ ۲، سورۀ ملک، آیۀ ۲.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1188
صفحه از 312
پرینت  ارسال به