خلق
پرکاربردترین واژگان جانشین حدوث در قرآن، خلق و انشاء است، ابن فارس معنای اصلی در خلق را «تقدیر الشیء» میداند.۱ زبیدی معنای لغوی آن را پدید آوردن چیزی توسط خداوند، بدون داشتن الگو و نمونهای پیش از آن دانسته است.۲ در لغت، «خالق» از اسمای الهی است که اگر با الف و لام بیاید فقط منتسب به خدای تعالی خواهد بود،۳ در متن روایات نیز واژه «خلق» برای اسماء به کار رفته است.
خلق در قرآن
در قرآن مباحثی همچون، انسان و مراتب گوناگون پیدایش او از خلقت نخستین تا خلقت جنینی در رحم مادر و تا رشد و نمو پس از زایش، آسمان ها و زمین، جنیان، حتی مرگ و حیات و در حقیقت همه اشیاء و هر آنچه متعلق مشیت الهی قرار گیرد، متعلق خلق معرفی شده است.۴
نکته مهمی که در مجموعه این کاربردها قابل دریافت است، این ماده گاه به بشر و گاه به خداوند نسبت داده شده است؛ تفاوت میان این دو نسبت، در آن است که خلق انسان، به اشیاء ساخته دست او و پندارهای واهی وی منحصر میشود.
استعمالات این ماده آنگاه که به خداوند نسبت داده شده، دو مفهوم را افاده
1.. راغب در مفردات پس از آنکه معنای اصلی خلق را تقدیر مستقیم و بیواسطه میداند، به معنای استعمالی آن اشاره میکند و خلق ابداعی و لامن شیء و بدون الگو را مطرح میسازد، «اصله التقدیر المستقیم، و یستعمل فی ابداع الشیء من غیر اصل و لااحتذاء». راغب اصفهانی، المفردات، ص۲۶۹.
2.. زبیدی، تاج العروس، ج۱۳، ص۱۲۰.
3.. ابن منظور، لسان العرب، ج۱۰، ص۸۵.
4.. به عنوان نمونه کاربردهای ماده «خلق» نک: سورۀ بقره، آیۀ ۲۱ و ۲۹ و ۱۶۴ و ۲۲۸، سورۀ آل عمران، آیۀ ۴۷ و ۴۹ و ۵۹ و ۱۹۰، سورۀ مائده، آیۀ ۱۷، سورۀ انعام، آیۀ ۲و ۷۳ و ۱۰۰، سورۀ اعراف، آیۀ ۶۹ و ۱۸۹، سورۀ یونس، آیۀ ۴ و ۳۴، سورۀ فرقان، آیۀ ۲، سورۀ ملک، آیۀ ۲.