95
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

اطلاق القول بأنه شیء» است که در پنج روایت از هفت روایت آن بر مفاهیمی همچون «إن اللّٰه خلو من خلقه» و «شیء بخلاف الاشیاء» تأکید شده است.۱

مهم‏ترین ثمره توجه به این نکته، بیان غیریت میان خداوند و اسماء اوست؛ گرچه تفصیل بحث در غیریت میان خدا و خلقش خواهد آمد، اما توجه به این اصل، لایه مهمی در معنای حدوث را آشکار می‏کند؛ این اسماء گرچه پیوند و کارکرد تعبیری۲ نسبت به ذات خداوند دارد، اما به هیچ وجه جزئیت، ترکیب و یا هر معنای حادث دیگری را در ذات ایجاد نمی‏کند، با این توصیف به راحتی می‏توان گفت قول به حدوث ملازم با قول به غیریت است.

با در نظر داشتن این دو نکته به مطالعه واژگان جانشین حدوث می‏پردازیم و تلاش می‏کنیم معنای روشنی از حدوث منطبق بر بحث اسمای الهی ارائه دهیم.

واژگان جانشین

در این بخش از نوشته، ضمن بررسی روابط جانشینی حدوث و تلاش برای دریافت جامعی از مفاهیم آن - به‏ویژه واژه خلق - تلاش می‏کنیم شبکه معنایی متناسب با آیات و روایات را ترسیم کنیم؛ اهمیت این بررسی با توجه به عدم استفاده از واژه حدوث در باب اسمای الهی در کتاب دو چندان خواهد بود؛ مقصود از رابطه جانشینی،۳ رابطه و نسبت جانشینی میان الفاظ زنجیره کلامی با الفاظی است که جایگزین این الفاظ شده‏اند.

1.. اصرار بر این اصول به قدری مهم است که حتی برخی اصل متد معرفتی خویش را بر الهیات تنزیهی قرار داده اند. پذیرش این اصول نزد همگان پذیرفته است و کاربست آن در مواردی ضروری شمرده شده است مثلاً در افعل تفضیل (اللّٰه اکبر) اتفاق بر معنای تنزیهی وجود دارد. نک: جوادی آملی، رحیق مختوم، ج۹، ص۵۴۰ و۵۴۱. شاید به جهت ملاحظه همین اصول است که فلاسفه از اطلاق وجود مطلق بر ذات حق، وجود بشرط لاشیء را قصد می‏کنند. نک: ملاصدرا، الاسفار الاربعة، ج۲، ص۳۳۰.

2.. توضیح این مفهوم نیز به تفصیل خواهد آمد.

3.. paradigmatic relation


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
94

در وجود، در تعریف روایی و کلامی قدیم است؛ البته نقطه تمایز روایت امام رضا علیه السلام را می‏توان در مراعات ظرافت‏های تعریف جامع و مانع دانست. با این توصیف در معنای حدوث باید گفت به مقتضای تقابل دو واژه حدوث و قدم، دایره حدوث نیز به همین میزان گسترش می‏یابد و هر چه اطلاق شیء بر آن صحیح باشد، غیر از ذات قدیم، حادث است. تعریف حادث را نیز باید «ما یسبقه الغیر» دانست؛ این سبقت هم در ناحیه وجود و هم در ناحیه علت قابل تطبیق است؛ عدم دوام و تأخر وجودی، ویژگی اصلی هر شیء حادث خواهد بود.

ب - لزوم محافظت بر اصول تنزیهی

مجموعه مباحث وجود شناسی و معناشناسی اسماء و صفات الهی، این بحث را در لبه دو لغزشگاه بزرگ، تشبیه و تعطیل قرار می‏دهد؛ برای پرهیز از گرفتاری در این ورطه، مجموعه‏ای از روایات، محافظت بر اصول تنزیهی را مورد تأکید قرار داده‏اند؛ از نشانه‏های این تأکید آنکه آموزه‏هایی همچون «خلقت لامن شیء و لا لعلة» در «باب النهی عن الجسم و الصورة»۱ آمده که بر پرهیز از لغزشگاه تشبیه و قول به جسمیت و صورت اصرار دارد. هچنین این نکته که تکلم در ذات خداوند مستلزم کلام درکیفیت است، مورد توجه بوده و به‏همین‏جهت، تأکید شده: «در مخلوقات الهی سخن بگویید تا در ورطه کلام درکیفیت، گرفتار نگردید».۲

به نظر می‏رسد روایاتی مانند «واحد لاواحدَ غیره لااختلاف فیه و لاتفاوت و لازیادة و لانقصان»۳ نیز دغدغه اصلی در تفسیر اسمای الهی و بیان رابطه آن با ذات به شمار می‏رود. از شواهد روشن روایی این نکته توجه به روایات «باب

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۴.

2.. همان، ص۹۲.

3.. همان، ص۱۱۰؛ صدوق، التوحید، ص۶۲.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1112
صفحه از 312
پرینت  ارسال به