87
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

زوال و نهوض و قعود).

این شاهد در عبارت «الممتنع من الصفات ذاته» نیز با قرار گرفتن در کنار عبارت «و من الابصار رؤیته و من الاوهام الاحاطة به»۱ قابل اشاره است. این بدین معناست که در انتساب صفات به خداوند، تمام جهات نقص سلب می‏شود و کمال مطلق آن به خداوند نسبت داده می‏شود. روایت امام رضا علیه السلام نیز همین معنا را می‏رساند:

«الاسماء و الصفات کلها تدل علی الکمال و الوجود و لا تدل علی الاحاطة کما تدل علی الوجود».۲

ج - نسبت میان اسم و صفت

نسبت وجودی میان اسم و صفت مؤلفه دیگری است که به شناخت مفهوم اسم کمک می‏کند؛ این نسبت معلول تعریف هر یک از اسم و صفت و رابطه میان آن دو است. بر اساس گزارش ابن شعبه حرانی از خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام، نبود رابطه معنایی میان صفات و اسماء با خداوند به شرک منتهی می‏شود: «و لو كانت صفاته‏ لاتدل‏ عليه‏ و أسماؤه لاتدعو إليه لكانت العبادة من الخلق لأسمائه و صفاته دون معناه».۳ در این نظام، معبود حقیقی خداوند است و اسماء و صفات ابزار تحقق این عبادت، که معرفی می‏شود بدون هرگونه شائبه شرک است. همچنین استفاده از ماده دلالت برای صفات، و دعا برای اسماء، می‏تواند نشان دهنده جایگاه متفاوت این دو نسبت به ذات خداوند باشد؛ ابزاری بودن اسماء و صفات در فرآیند عبادت در صحیحه ابن رئاب در باب المعبود کافی

1.. صدوق، التوحید، ص۵۶.

2.. همان، ص۴۳۷.

3.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۲۵.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
86

نقش ایفا می‏کند. تشکیل خانواده حدیثی این مؤلفه‏ها نشان می‏دهد در کنار اثبات صفات و لزوم دلالت آن، بر دو عنصر، تأکید ویژه‏ای وجود دارد: نفی محدودیت و نفی تشبیه.

این مراتب را می‏توان در چند گزارش زیر به وضوح یافت:

امام صادق علیه السلام در پاسخ به زندیق که از صفت سخط و رضای خداوند سؤال کرده بود، این صفات را ثابت می‏داند و در عین حال آن را خلاف آنچه در مخلوقات وجود دارد، می‏خواند.۱

صفوان بن یحیی در روایتی از اباالحسن۲ علیه السلام تفاوت میان اراده خدا و بشر را سؤال می‏کند؛ ایشان پس از بیان تفاوت میان اراده خداوند و اراده‏های بشری، هرگونه صفت بشری را از ساحت خداوند به دور معرفی می‏کند و می‏فرماید: «و هذه الصفات منفیة عنه و هی صفات الخلق».۳ یعنی: و این صفات از خداوند به دور است و از صفات بندگان به شمار می‏رود.

یکی از تفاسیر نظریه نفی صفات نیز در همین راستا تبیین شده است: «و كمال الاخلاص له نفي الصفات عنه لشهادة كل صفة أنها غير الموصوف و شهادة الموصوف أنه غير الصفة و شهادتهما جميعا بالتثنية الممتنع منه الأزل».۴

مطالعه جامع صفت در روایات نشان می‏دهد، نفی صفات در کنار عناصر دیگری جای گرفته که انصراف به اطلاق دوم از صفات (توصیف بندگان از خداوند) را تقویت می‏کند. ویژگی‏هایی همچون محدود و متناهی، محیط به ذات، شبیه صفات مخلوقین، دارای صورت مادی و جسمانی (زیاده و تحرک و

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۱۰.

2.. وی از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام است و روایت وی از هر یک از ایشان محتمل است.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۹.

4.. سید رضی، نهج البلاغة، ص۳۹. بحث تفصیلی پیرامون این عبارت و شرح آن خواهد آمد.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1138
صفحه از 312
پرینت  ارسال به